Sander Jeurissen

Ondervoorzitter - Schepen

Ik ben Sander en ben de jongste mandataris in onze gemeente. Ik woon al heel mijn leven in de kern Pasbrug-Nieuwendijk, waar het fijn vertoeven is. Ik behaalde in 2021 de master Handelswetenschappen aan de KU Leuven Campus te Brussel. In mijn vrije tijd kan je me steevast vinden op het padelveld of trap ik een balletje op de terreinen van KSK Wavria.

De voorbije verkiezingen leverden voor onze afdeling een gunstig resultaat op, wat dan op zijn beurt weer leidde tot een evenwichtig bestuursakkoord voor de periode 2019-2024. Er staan een aantal grote projecten in de steigers zoals de sport- en recreatiesite ‘Bruultjeshoek’ en de bouw van de nieuwe fuif- en evenementenzaal. Die projecten zullen de levenskwaliteit in onze aangename gemeente alleen maar vergroten.

Sinds kort ben ik Schepen van Sociale Zaken, Integratie, Personeel en Dierenwelzijn. Volgende klemtonen zijn daarbij voor ons gemeentelijk beleid belangrijk:

Sociale Zaken: Vasthouden aan ons N-VA-verhaal van rechten en plichten. We helpen mensen in (financiële) nood, maar proberen ons sociaal systeem ook in de toekomst betaalbaar te houden. Wie op termijn kan werken en zijn steentje bijdragen, moeten we ook daadwerkelijk aansporen om dat te doen, mits ondersteuning en een begeleidingstraject richting een geschikte job. Naast die maatschappelijke component is het hebben van een job ook een kans voor individuele ontplooiing door sociale contacten en het verwerven van kennis en vaardigheden.

Integratie: We verwelkomen nieuwkomers in onze gemeenschap, maar verwachten dat ze hun beste beentje voorzetten door de taal te leren, zich op de arbeidsmarkt te begeven en deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Dat is niet betuttelend of paternalistisch, maar biedt net de kans om van nieuwkomers sterke en geëmancipeerde burgers te maken die zonder enige moeite meedraaien in onze maatschappij. Zo maken we allemaal samen het Sint-Katelijne-Waver van morgen.

Personeel: We blijven inzetten op een performant en efficiënt ambtenarenkorps dat in staat is om kwalitatieve dienstverlening aan onze burgers en bedrijven te blijven leveren.

Dierenwelzijn: Ons dierenwelzijnsbeleid werd de voorbije jaren geprezen door dierenrechtenorganisaties zoals GAIA. We blijven inzetten op ontspanningsmogelijkheden voor dieren, maar ook handhaving is superbelangrijk. Als politieraadslid maakte ik eerder al kennis met de het dierenwelzijnsteam van onze PZ Bodukap. Die samenwerking tussen de gemeente, de PZ en andere organisaties moeten we verder versterken om daadkrachtig te kunnen optreden tegen alle vormen van dierenmishandeling en -verwaarlozing.

Tot slot, blijf ik ijveren voor de nabijheid die zo kenmerkend is voor onze gemeente. Jouw eigen wijk, dorp, kern of straat is voor veel mensen het meest tastbaar. Het lokale aspect van onze leefomgeving is zeer belangrijk. Daarom ook mijn keuze voor deze partij: Met open vizier kijken naar wat we intergemeentelijk efficiënter kunnen doen, maar zonder te raken aan onze plaatselijke identiteit. Want SKW, da's eenheid in verscheidenheid!