Sint-Katelijne-Waver haalt opnieuw kwaliteitslabel ‘Kindvriendelijke Gemeente’ binnen

Op 25 juni 2024

Sint-Katelijne-Waver mag zich ook de komende zes jaar een Kindvriendelijke Gemeente noemen. 22 lokale besturen kregen vandaag het label Kindvriendelijke Stad of Gemeente toegekend door een jury van experten. Sint-Katelijne-Waver behaalde het label een eerste keer in 2018. Dit jaar moest het bewijzen dat het een verlenging waard is en dat deed het met brio.

Tijdens een feestelijke uitreiking overhandigde Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens het label aan burgemeester Kristof Sels, schepen van jeugd Jeroen Baeten en een delegatie van de gemeentelijke diensten. Kind- en jeugdvriendelijk beleid is gestoeld op de kennis, ervaring en creativiteit van kinderen en jongeren. Het label honoreert steden en gemeenten die hier nadrukkelijk voor kiezen.

“Waar het goed is voor kinderen, is het goed leven voor iedereen”

Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle ondersteunt als coördinerend minister van Kinderrechten de beweging achter Kindvriendelijke Steden en Gemeenten en feliciteert de nieuwe lichting labeldragers: “Kinderen en jongeren verdienen ruimte en extra aandacht. In een stad of gemeente waar het goed is voor kinderen en jongeren, is het goed voor iedereen om te leven, te wonen of te werken”, weet minister Dalle.

“Lokale besturen weten als geen ander hoe ze kunnen inspelen op de specifieke noden van hun jongste inwoners. De steden en gemeenten die daarenboven gaan voor het label Kindvriendelijke Stad of Gemeente doen nog een extra inspanning en plaatsen kinderen en jongeren consequent centraal. Ze zijn op vele vlakken pioniers en een inspiratie voor iedereen. Ik wil hen uitdrukkelijk bedanken voor hun engagement. Iedereen kan hier een voorbeeld aan nemen, het zou sterk zijn mocht elke stad of gemeente werk maken van een meer kindvriendelijk beleid.”

“Een kindvriendelijke gemeente neemt de stem van kinderen en jongeren serieus”

Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens mocht de labels vanmiddag uitreiken aan de 22 laureaten: “Té vaak praten we over kinderen en jongeren en niet met hen. Kindvriendelijke Steden en Gemeenten nemen de stem van kinderen en jongeren serieus: er wordt actief naar hen geluisterd. Niet alleen als het gaat over pakweg spelen en skaten, maar ook als het gaat over ongelijkheid, duurzaamheid, armoede of mobiliteit. En wat kinderen en jongeren te vertellen hebben, krijgt een duidelijke plek in het beleid.”

“We kijken bij elk project hoe we het kindvriendelijk kunnen aanpakken”

Sint-Katelijne-Waver behaalde het label van Kindvriendelijke Gemeente een eerste keer in 2018. De voorbije jaren was het de enige gemeente in de regio Rivierenland die dit label droeg. “Het label toont aan dat we als gemeente maximaal rekening houden met kinderen en kinderrechten”, vertelt burgemeester Kristof Sels, onder meer bevoegd voor inspraak en participatie. “Wanneer we nieuwe projecten lanceren, bekijken we steeds hoe we deze kindvriendelijk kunnen aanpakken. Bij een speelterreintje is dat logisch, maar we doen dat ook bij grote projecten als de bouw van een vrijetijdssite, de vernieuwing van een dorpskern of de heraanleg van een straat.”

“Kindvriendelijkheid is een waarde die door het hele bestuur en alle medewerkers gedragen wordt”, vult schepen van jeugd Jeroen Baeten aan. “We hebben een werkgroep kindvriendelijkheid waarin alle diensten vertegenwoordigd zijn. Elke gemeentelijke dienst heeft zo zijn kindvriendelijke ambassadeur.”

Skwibus, Skwebbelaars en sterke werking rond kinderarmoede en opvoeding

Sinds Sint-Katelijne-Waver zes jaar geleden voor het eerst het label behaalde, heeft het kindvriendelijkheid stevig verankerd in haar werking. “We zetten heel erg in op kinder- en jongerenparticipatie. Een voorbeeld hiervan zijn de Skwebbelaars. Zij vormen geen klassieke kindergemeenteraad, maar gaan letterlijk de straat op om hun vrienden en leeftijdsgenoten te bevragen. De resultaten leggen ze samen en bundelen ze in een rapportje waar wij als bestuur mee aan de slag kunnen”, vertelt burgemeester Sels. “Met Skwibus, die deze week zijn derde verjaardag viert, ontwikkelden we een mascotte die symbool staat voor kindvriendelijkheid én de stem van kinderen.”

“Als Kindvriendelijke gemeente zetten we extra in op de meest kwetsbare kinderen en jongeren”, vertelt schepen Baeten. “Verschillende diensten bouwden samen een sterke werking op rond kinderarmoede en onderwijs. We werken samen met scholen, vrijetijdspartners en vrijwilligers projecten uit zoals leesondersteuning, huiswerkbegeleiding, zomerschool en laagdrempelige vrijetijdsactiviteiten.”

“Waar we impact kunnen hebben op het leven van kinderen, jongeren en hun gezinnen, daar proberen we aanwezig te zijn”, zegt schepen Baeten. “Zo beschikken we over een uitgebreide voor- en naschoolse opvang en een vakantiewerking van kleuter tot tiener. Twee jaar geleden lanceerden we een lokaal loket kinderopvang. Via het netwerk Huis van het Kind nemen we een regierol op rond opvoeding, waarbij we onder meer diverse lezingen organiseren voor ouders en leerkrachten. Ook op onderwijsvlak werken we heel nauw samen met onze gemeentelijke en de andere scholen in onze gemeente.”

Ambities voor toekomst: huidige beleid nog versterken en bouw jeugdruimte

Het behalen van het label Kindvriendelijke Gemeente is voor het bestuur van Sint-Katelijne-Waver geen eindpunt. “Met onze bko’s, scholen en (vakantie)activiteiten hebben we een heel sterke werking voor kinderen. Het bereik willen we nu uitbreiden naar tieners en jongeren. De recent opgestarte tienerwerking, met activiteiten tijdens de schoolvakanties, willen uitbouwen tot een begrip in onze gemeente. We kijken ook heel erg uit naar de komst van een jeugdruimte in vrijetijdssite ’t Gewent”, aldus schepen Baeten.

“Het label is voor ons veel meer dan een leuk bordje aan de muur, een vrolijke mascotte of een wollig beleidsplan. We willen blijven inzetten op de kerndomeinen die een impact hebben voor kinderen, jongeren en hun gezinnen: kinderopvang, welzijn, onderwijs en vrije tijd. Het label daagt ons uit om steeds kritisch te kijken naar wat we doen en beslissen. We willen ons beleid nog meer afstemmen op de noden van kinderen en jongeren”, besluit burgemeester Sels.

Enkele quotes uit het juryrapport

Als afsluiter van deze perstekst bezorgen we u graag enkele quotes uit het rapport van de jury:

Houding t.o.v. label: “De jury is vol lof over de houding van het bestuur ten aanzien van het label. Het is niet gewoon een bord aan de muur, maar de bron van een levendig debat.”

Over Skwibus en de huisstijl: “Er zit een goede visie achter en de mascotte is laagdrempelig als drager van de huisstijl van het Huis van het Kind. De actieve rol die kinderen toebedeeld kregen in de ontwikkeling ervan is exemplarisch.”

Over participatie: “Sint-Katelijne-Waver ontwikkelde de voorbije periode een nieuw participatiebeleid. Daarvoor heeft de gemeente expertise ingewonnen en experimenten opgezet. Dit alles leidde tot een kwaliteitskader dat het bestuur nu bewaakt en uitdraagt binnen de organisatie. De jury is erg te spreken over deze aanpak. De invulling van de kinderraad Skwebbelaars in Sint-Katelijne-Waver vindt de jury vooruitstrevend.”

Over kinderarmoede en huis van het kind: “De gemeente beschikt over een stevig uitgebouwd Huis van het Kind dat het thema kinderarmoede preventief en curatief ter harte neemt.”

Over de verankering in de toekomst: “De uitdaging voor Sint-Katelijne-Waver zit erin het sterke draagvlak voor en de stevige verankering van kindvriendelijkheid te blijven vasthouden, ook over de grenzen van de legislatuur heen.”

Over kinderopvang: “De jury is blij te vernemen dat Sint-Katelijne-Waver binnen de kinderopvang de actorrol (al dan niet tijdelijk) zal opnemen nu er zich een sterke daling heeft voorgedaan in het aantal kinderopvanginitiatieven de voorbije vijf jaar. Het bestuur heeft ingezien dat enkel de regierol opnemen in deze niet langer volstaat. Daar drukt de jury haar waardering voor uit, want de kinderopvang speelt een cruciale rol in de leefwereld, ontwikkeling en ontplooiing van kinderen.”

Over het jeugdhuis: “De jury was blij te vernemen dat Sint-Katelijne-Waver de invulling van het nieuwe jeugdhuis breed wil opentrekken en ruimte wil scheppen voor laagdrempelige ontmoeting en experiment vanuit actorschap. Dat het bestuur in de open jeugdhuiswerking ook samenwerkingen zal aangaan met externe partners om synergiën te creëren, moedigt de jury aan.”

Over outreachend werken: “De jury drukt haar waardering uit voor het initiatief om meer in te zetten op outreachend werk in samenwerking met Saamo (brugfiguren onderwijs).”

Over mentaal welzijn: “Om voldoende mee te zijn met beleidsevoluties als het decreet Vroeg en Nabij en om voldoende slagkracht te hebben om sterk in te zetten op thema’s als mentaal welzijn, ziet Sint-Katelijne-Waver haar relatie met buurstad Mechelen alleen maar sterker worden. De gemeente ziet kansen in een stevigere samenwerking.”