We investeren 40 miljoen euro in burger, infrastructuur en toekomst!

Op 3 december 2019

N-VA presenteert, samen met haar coalitiepartner CD&V, met trots het meerjarenplan tot 2025, wat voorgelegd zal worden aan de gemeenteraad. Daaruit blijkt duidelijk dat de verandering werkt. De gemeente gaat de komende 6 jaar maar liefst 40 miljoen euro investeren. Ze zet daarbij in op drie grote werven: de burger, de infrastructuur en de toekomst. Daarbij worden de belastingen niet verhoogd, het “vol van leven”-gehalte van de gemeente nog verder opgekrikt en telt iedereen mee.

“N-VA maakte, samen met CD&V, een ambitieus bestuursakkoord. Dat is nu vertaald in een meerjarenplan dat bulkt van de ambitie en toch realistisch is,” steekt een fiere burgemeester Kristof SELS van wal. “Daarbij was het principe dat er geen taboes waren en alles grondig onderzocht kon worden, om zo de lat nog hoger te kunnen leggen. In ons meerjarenplan zetten we in op drie grote werven: de burger, de infrastructuur en de toekomst. Onze startpositie was echter moeilijk: de taxshift zorgt voor minder inkomsten, en aan de andere kant zijn er grote extra uitgaven zoals de brandweer. Maar we wilden wel kunnen investeren, zonder de belastingen te verhogen. En daar zijn we in geslaagd: we voorzien voor maar liefst 40 miljoen euro aan investeringen en de belastingen worden niet verhoogd.”

Investeren in de burger

De gemeente zet deze legislatuur nog meer in op de burger, onder meer op een hoger niveau van inspraak, inspraak 2.0 zo je wil, en op meer samenwerking en burgerparticipatie. Zo zal de gemeente om projecten en werkgroepen van burgers te ondersteunen hen niet enkel met communicatie, logistiek en advies helpen, maar voorziet het meerjarenplan ook een jaarlijks budget van 15.000 euro.

Voor de gemeente telt iedereen mee. “We willen armoede wegwerken. Werken is nog steeds de beste garantie tegen armoede. Daarom zetten we actief in op sociale tewerkstelling,” verduidelijkt An COEN, schepen van sociale zaken en voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst. “We werken ook preventief, om de armoedecirkel te doorbreken. Eén van onze aandachtspunten daarbij is kinderarmoede. Daarom is een voltijdse kinderarmoedecoördinator voorzien. Voor ons telt ook iedereen mee. Daarom integreren we een toegankelijkheidstoets in ons beleid: bij elke beslissing en elk werk willen we rekening houden met iedereen, bijvoorbeeld door rolstoeltoegankelijkheid.”

En ook alle kinderen, en alle leerlingen tellen mee en zijn even belangrijk. “We zetten deze legislatuur veel meer in op flankerend en coördinerend onderwijsbeleid,” gaat schepen COEN verder. “We behouden onze gemeentescholen en werven een extra stafmedewerker aan. Deze medewerker zal niet enkel onze scholen ondersteunen en aansturen. Hij of zij zal er ook voor zorgen dat er meer beleidsruimte komt bij het Huis van het Kind, beleidsruimte die nodig is om in te zetten op alle leerlingen in onze gemeente. En zo kunnen we ook onze regierol veel meer waar maken.”

De burger blijft uiteraard ook onze klant. En die verdient de beste dienstverlening. “Daarom zetten we verder in op digitalisering, zonder oog te verliezen voor zij die (nog) niet mee zijn met de technologische evolutie. We investeren ook in een klantencontactcenter, een chatbot en een gemeentelijke app,” geeft burgemeester SELS, ook bevoegd voor dienstverlening, nog mee.

De gemeente maakt verder werk van de belofte ‘vol van leven’: “We blijven evenementen organiseren, met respect voor de vier kernen. We bekijken daarbij wat nog beter kan, of wat we nog kunnen aanbieden. Uiteraard blijven we de feesten en evenementen van verenigingen ondersteunen. En zoals nu al zichtbaar, we verhogen het budget voor de feestverlichting in de Kerstperiode: omdat elke kern de sfeer moet kunnen proeven,” vertelt toekomstig schepen van feesten en evenementen Jeroen BAETEN.

Burgemeester SELS, ook bevoegd voor jeugd en sport, is ook zeer tevreden over de extra ondersteuning die de ondernemende jeugd- en sportverenigingen krijgen: “We zetten retroactief de helft van de renteloze lening voor de bouwende jeugdverenigingen om in extra subsidie, wat dus neerkomt op het optrekken van de subsidie tot 150.000 euro per jeugdbeweging. Daarnaast kunnen we ook eindelijk tegemoet komen aan de jarenlange vraag naar kunstgrasvelden. We voorzien 625.000 euro, waarbij een club tot 250.000 euro subsidie kan krijgen,” aldus SELS.

Investeren in infrastructuur

“De gemeente zal deze legislatuur 10 km wegen en 20 km fietspaden vernieuwen, goed voor een investering van 12,8 miljoen euro. Dit maakt onze gemeente niet alleen vlotter bereikbaar, maar ook veiliger. Het gaat onder meer om de heraanleg van Molenstraat, Berlaarbaan, Bredeheide, Kempenarestraat, …” vertelt schepen van openbare werken Joris DE PAUW. “Daarenboven realiseren we een dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Deze werf heeft een oppervlakte van maar liefst circa 10.000 m². We gaan voor een volledige herinrichting van het openbaar domein met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruikers, ruimte voor terrassen, voldoende brede voetpaden, voldoende parkeerplaatsen, erfgoed, … Voor deze dorpskernvernieuwing voorzien we ongeveer 6 miljoen euro. Ook de kerk-site in Onze-Lieve-Vrouw-Waver zal deze legislatuur onder handen genomen worden, voor meer dan 1 miljoen euro.”

Verschillende sites krijgen een serieuze opwaardering of worden opgericht. De site aan Bruultjeshoek zal uitgebouwd worden tot een speel- en sportpark. “Er komen, na jarenlange vraag, bijkomende kleedkamers en bergruimte, en de kleinste zaal wordt omgebouwd tot een volwaardige danszaal. In het gebied naast de sportzaal, waar de scouts en gidsen net gebouwd hebben, leggen we een avontuurlijk speelterrein en sportaccommodatie, zoals een Finse piste, aan,” legt burgemeester SELS uit.

Ook in de zorg wordt geïnvesteerd. “De bouw van het woonzorgcentrum Bosbeekhof wordt afgerond. In dit complex voorzien we een lokaal dienstencentrum en een dorpsrestaurant, waar onder andere senioren een kwalitatieve, lekkere en betaalbare maaltijd kunnen nuttigen. Het park zelf wordt verder ingericht en meer open gesteld. Zo krijgen we een zorg-site, waar iedereen welkom is,” geeft voorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland en voorzitter van de gemeenteraad Jeroen BAETEN mee.

Een nieuwe site wordt de vrije tijdssite. De gemeente zal deze legislatuur eindelijk een fuif- en evenementenzaal bouwen: een plaats waar al onze verenigingen terecht kunnen, of het nu gaat om een fuif, een dansoptreden, toneelrepetities, cultuur, muzieklessen, … Daarnaast zullen we op deze site plaats voorzien voor een moderne bibliotheek, die zo een echt open huis kan worden. En ook het jeugdhuis zal op deze site zijn stek vinden.

Ook in “natuur-infrastructuur” wordt geïnvesteerd. Schepen van groenbeheer Jan BROES: “We investeren de komende jaren ongeveer anderhalf miljoen euro in de verschillende parken en bossen in de gemeente, om daar volwaardige “groene longen” van te maken. Het betreft onder meer de versterking en uitbouw van het landschapspark bij het Waverwoud, de uitbouw van het Pasbrugbos, de optimalisatie van het Sint-Michielspark, de herinrichting van het Borgersteinpark en de creatie van een nieuw bos langs de R6.”

De gemeente zal het groentenmuseum ’t Grom begeleiden naar een regionale erkenning. Hiervoor investeert de gemeente 475.000 euro extra in het museum, maar het zal de werking ervan op lange termijn verzekeren.

Investeren in de toekomst

N-VA beslist ook steeds met het oog op de toekomst. Op de toekomst van onze volgende generaties, op de toekomst van onze gemeente en op de toekomst van onze planeet. We gebruiken daarvoor ook moderne middelen, want de toekomst biedt troeven.

“Eén van die moderne middelen zijn de ANPR-camera’s. Als grote bezieler hiervan ben ik dan ook zeer trots dat we verder gaan op die ingeslagen weg en hier verder in investeren, zowel met oog op criminaliteitsbestrijding als op handhaving en datavergaring in het verkeer,” geeft burgemeester SELS aan.

Schepen van duurzame ontwikkeling Joris DE PAUW ziet duurzaamheid als een belangrijk thema in het meerjarenplan. “We nemen deze legislatuur een actieve regierol op inzake klimaatbeleid en ondernemen zelf verschillende acties, zoals een PV-installatie op gemeentelijke gebouwen en de verdere verledding van de openbare verlichting. Bovendien blijven we inzetten op het verkleinen van de afvalberg en spenderen we ongeveer 518.000 euro aan het verminderen van zwerfvuil en sluikstorten.”

Klaar voor de toekomst

Het meerjarenplan is ambitieus en realistisch. De gemeente zet, onder impuls van de N-VA, in op drie belangrijke werven: op de burger, op de infrastructuur en op de toekomst. Zonder een belastingverhoging hebben we toch beleidsruimte gecreëerd om 40 miljoen euro te investeren. En we hebben in ons meerjarenplan oog voor iedereen. Met de N-VA aan het roer is Sint-Katelijne-Waver klaar voor de toekomst.

De verandering werkt, zoveel is duidelijk!