Gemeente lanceert bevraging over gebruik gele papier- en kartoncontainer

Op 13 mei 2022

Afvalintercommunale IVAREM vroeg het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver of de gemeente interesse heeft om de gele papier- en kartoncontainer te gebruiken. Alvorens hierop een antwoord te geven, wil het gemeentebestuur eerst de mening van zijn inwoners kennen. Het organiseert hiervoor een bevraging via de kernraden en online.

“De ophaling van papier en karton gebeurt elke maand. Inwoners zetten hun papier en karton gebundeld klaar aan de kant van de straat. We stellen hen nu de vraag of ze graag gebruik zouden maken van de gele container”, zegt Jeroen Baeten, N-VA-schepen van duurzame ontwikkeling. “Enkele andere gemeenten in onze omgeving doen dit al. De invoering van de container zou betekenen dat je het materiaal niet meer moet samenbinden. Daarnaast is de container weerbestendig waardoor het papier en karton hun waarde behouden voor recyclage. De ophaling zou wel iets trager verlopen en de container brengt een extra jaarlijkse kost met zich mee van ongeveer 7 euro per huishouden – gedragen door inwoners of de gemeente.”

“Tijdens de vier kernraden van het voorjaar lichten we het gebruik van de gele container toe. De data voor de verschillende kernen vind je via www.skw.be/kernraden, gaat Kristof Sels, N-VA-burgemeester en schepen van inspraak en participatie, verder. “Vandaag lanceren we al een video met beknopte informatie zodat iedereen al eens kan nadenken over het gebruik van de container. Die video vind je op onze website en Facebookpagina. Vragen en meningen over het systeem zijn dus meer dan welkom op de kernraad. Na afloop van de eerste kernraad – 19 mei in Onze-Lieve-Vrouw-Waver – stellen we de online bevraging open. Die vind je vanaf dan terug via onze website. Twee weken na de laatste kernraad sluiten we de bevraging af. Zo heeft iedereen de kans gekregen om vragen te stellen op de kernraad en zijn mening te vormen.”

Jeroen Baeten, schepen van duurzame ontwikkeling en energie
0479 90 14 98, jeroen.baeten [at] skw.be

Kristof Sels, burgemeester en schepen van inspraak en participatie
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be