Zonnepanelen voorzien elektriciteit voor gemeentelijke werkplaats

Op 8 december 2021

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver voorziet de gebouwen van de technische uitvoeringsdienst van zonnepanelen. Doordat ook een batterij wordt geplaatst, zullen alle dienstvoertuigen die op elektriciteit rijden ’s nachts kunnen opladen met de overdag opgewekte stroom.

Vandaag zullen er 38 zonnepanelen op het dak gelegd worden op het dak van de loods waar de technische uitvoeringsdienst van de gemeente huist. “Het gaat om een installatie van 10 kVA. De 38 panelen hebben een piek van 400 Watt. Hiermee voorzien we in het volledige stroomverbruik van het gebouw", vertelt schepen van omgeving Joris De Pauw (N-VA).

Het gemeentebestuur zal ook een batterij installeren met een opslagcapaciteit van 15 kWh. “We hebben heel wat voertuigen die rijden op elektriciteit. Overdag zijn ze op de baan. ’s Nachts kunnen ze opladen met de overdag opgewekte stroom”, vertelt schepen van onderhoudswerken Jan Broes (N-VA).

"Deze installatie is een nieuwe stap die we zetten om onze CO2-uitstoot te verminderen”, besluit schepen De Pauw.

Joris De Pauw, schepen van omgeving
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be