Wegenis- en rioleringswerken Wilsonstraat zijn gestart op 3 oktober

Op 17 oktober 2023, over deze onderwerpen: 7. Openbare werken

Op dinsdag 3 oktober gingen in Sint-Katelijne-Waver de wegenis- en rioleringswerken in de Wilsonstraat en Bosbeekweg van start. De rijbaan wordt er vernieuwd en er wordt gescheiden riolering aangelegd.

Met de werken in de Wilsonstraat en de Bosbeekweg startte een nieuw groot wegenis- en rioleringsproject in de gemeente. Pidpa-HidroRio gaat nieuwe, gescheiden riolering aanleggen. “Het regenwater van de Wilsonstraat leiden we naar de Dorpsbeek, dat van de Bosbeekweg komt lokaal in open grachten terecht. Het afvalwater van beide straten voeren we af naar een zuiveringsstation”, vertelt schepen van grachten en waterlopen Jeroen Baeten.

Brede voetpaden en veilige fietsinfrastructuur

Waar Pidpa-HidroRio instaat voor hetgeen onder de grond gebeurt, engageert het gemeentebestuur zich om de bovenbouw in een geheel nieuw en modern kleedje te steken. “Deze werken omvatten het deel van de Wilsonstraat tussen de Markt en de Halewijnstraat”, vertelt burgemeester Kristof Sels. “De Wilsonstraat zullen we heraanleggen in asfalt met een breed voetpad richting het Bosbeekhof en De Plek. Zo kan iedereen vlot en veilig wandelen tussen de Markt en de zorgsite.”

“Tot aan de Offendonkstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. Hier komen fietssuggestiestroken. Die zullen vervolgens overgaan in aanliggende fietspaden. Vergelijkbaar met de Stationsstraat”, gaat de burgemeester verder. “Omdat ook parkeren belangrijk is, voorzien we langs de straat ook meerdere parkeervakken. Een asverschuiving net voor de Markt moet aankomende verkeer afremmen. Enkele bomen zorgen voor een frisse, groene toets.”

Samen met de Wilsonstraat wordt ook de Bosbeekweg, een kleine, doodlopende zijstraat, onder handen genomen. “In de Bosbeekweg zullen we na de rioleringswerken de karakteristieke kasseien terugleggen. Aan beide kanten komt wel een strookje beton voor de fietsers en voetgangers”, aldus burgemeester Sels.

Start 3 oktober

Op dinsdag 3 oktober ging de aannemer van start met het uitbreken van de rijbaan in fase 1, dat is het gebied tussen de Dorpsbeek en de Halewijnstraat.

“Wanneer de werken starten, zal doorgaand verkeer moeten omrijden via Markt, Duffelsesteenweg en Halewijnstraat. Ook de bussen van De Lijn rijden zo. Fietsers en voetgangers zijn, om veiligheidsredenen, eveneens niet toegelaten in de werfzone”, zegt burgemeester Sels. “Tijdens deze eerste fase, die wellicht tot Nieuwjaar duurt, zal de parking aan het Huis van de Verenigingen nog bereikbaar zijn via de Markt.”

Wat vanaf het begin van de werken niet meer bereikbaar zal zijn via de Wilsonstraat, is de hoofdingang van het Bosbeekhof en lokaal dienstencentrum De Plek. “Met de wagen zullen beide bereikbaar zijn via Den Haes", geeft schepen Baeten, die ook voorzitter is van Zorgbedrijf Rivierenland, mee. "Te voet en met de fiets zijn het Bosbeekhof en De Plek tijdens fase 1 nog te bereiken via de Bosbeekweg en het wandelpad richting het park achter Residentie Offendonk.”

Klaar tegen zomer 2024

De wegenis- en rioleringswerken in de Wilsonstraat en Bosbeekweg hebben een kostenplaatje van 2,7 miljoen euro, inclusief btw. Het gemeentebestuur neemt daarvan 970.000 euro op zich. Als alles naar wens verloopt, kunnen de vernieuwde Wilsonstraat en Bosbeekweg tegen juli volgend jaar openen.

In de toekomst plant het gemeentebestuur ook het vervolg van de Wilsonstraat te vernieuwen.

Voor meer informatie, contacteer:

Kristof Sels, burgemeester en schepen van openbare werken

0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be

Jeroen Baeten, schepen van grachten en waterlopen

0479 90 14 98, jeroen.baeten [at] skw.be