Vlindertuin voor Sint-Michielspark

Op 29 april 2019

In het Sint-Michielspark in Sint-Katelijne-Waver is het gemeentebestuur momenteel bezig met het aanleggen van een vlindertuin. De tuin zelf is eveneens in de vorm van een vlinder.

Enkele jaren geleden maakte het gemeentestuur een parkbeheersplan op om het Sint-Michielspark in de kern Elzestraat te laten heropleven. Sindsdien knapte het bestuur de wandelpaden en grote vijver op, plantte het een fruitboomgaard aan en opende het een hondenlosloopzone met zwemvijver. “Een tiental dagen geleden zijn we gestart met het aanleggen van een vlindertuin”, vertelt N-VA-schepen van milieu Joris De Pauw.

“De vlindertuin bevindt zich achter de vijver en zal zorgen voor een mooi zicht van aan het kasteel. De tuin bevat heel wat bloemen- en plantensoorten die erg in trek zijn bij vlinders en rupsen. Deze bloeien van het vroege voorjaar tot de late herfst.”

De vlindertuin wordt niet zo maar een veldje. De paden en perken worden zo aangelegd dat ze van bovenaf de vorm van een vlinder nabootsen. Er komt ook een gevlochten takkenwand, een boomstampad en een wilgenhut. “Voor de aanleg doen we een beroep op Natuur & Landschapzorg”, aldus schepen De Pauw. “Op dinsdag 30 april zullen ze de structuur van de vlindertuin afwerken. In de loop van mei wordt alles aangeplant.“

Schepen van dierenwelzijn An Coen (N-VA) reageert enthousiast. “Ook voor de kleine dieren in onze maatschappij doen we grote inspanningen. Zo nemen we heel wat initiatieven om de bij te steunen en nu doen we iets voor de vlinder. Begin april maakte Nederlands onderzoek bekend dat de laatste dertig jaar de vlinderpopulatie in het land is gehalveerd. De cijfers voor Vlaanderen zullen niet veel verschillen. Met deze vlindertuin geven we de vlinder alvast een duwtje in de rug.”

Voor meer informatie, contacteer:
Joris De Pauw, schepen van milieu (N-VA)
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be

An Coen, schepen van dierenwelzijn (N-VA)
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be