Verhoogd kruispunt op Mechelsesteenweg moet zorgen voor meer (fiets)veiligheid

Op 6 juli 2017

In Sint-Katelijne-Waver is het vernieuwde kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Maanhoeveweg, Korte Mussepi en Valkstraat geopend. Samen met een uitbreiding van de zone 50 moet de verhoogde inrichting de veiligheid van de zwakke weggebruiker verhogen.

Het kruispunt bevindt zich aan café De Vijfhoek, in een bocht van de Mechelsesteenweg waar het autoverkeer 70 km/u mocht rijden. Door de bocht is het zicht van en op fietsers die uit de zijstraten komen niet optimaal. “Dagelijks rijden heel wat fietsers van de Valkstraat via de Mechelsesteenweg naar de Maanhoeveweg en omgekeerd. Ouders van schoolgaande kinderen en andere bewoners uit de buurt vroegen daarom meermaals om in te grijpen en de veiligheid voor zwakke weggebruikers te verbeteren”, vertelt N-VA-schepen van openbare werken Joris De Pauw.

De snelheidslimiet wordt verlaagd van 70 naar 50 km/u tussen de afrit van de R6 en het kruispunt met de Meidoornstraat. Maar enkel zo’n verlaging zou geen effect hebben. Daarom hebben we ook de weginrichting aangepast, met een verhoogde inrichting en zebrapaden. Aan het kruispunt met de Meidoorsntraat komen er verkeerslichten.

Joris De Pauw is blij dat hij weer een werf kan afvinken op zijn lijstje. “Het gemeentebestuur investeert 242.000 euro in het vernieuwde kruispunt. De werken zijn uitgevoerd door aannemer AGBB en zijn zeer vlot verlopen. De totale uitvoeringstermijn bedroeg 34 werkdagen, tussen start van de werken en de oplevering.”

Door te werken met sneldrogend beton heeft de gemeente de hinder voor de omwonenden tot een minimum proberen te beperken. “Het beperken van de hinder voor omwonenden en handelaars bij infrastructuurwerken is voor ons erg belangrijk”, vult De Pauw aan.

“Deze herinrichting van een belangrijk kruispunt in Pasbrug-Nieuwendijk kan ook gezien worden als een belangrijke stap in de dorpskernvernieuwing, die we ook in deze kern uitrollen. We creëren een mooi stuk openbaar domein op een strategische locatie in de kern”, besluit De Pauw.

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW