Sint-Katelijne-Waver voert gele papier- en kartoncontainers voorlopig niet in

Op 23 september 2022

Sint-Katelijne-Waver heeft beslist om de gele papier- en kartoncontainers niet in te voeren. Uit een bevraging bleek een meerderheid van de respondenten hier niet voor gewonnen. Ook het kostenplaatje speelde mee in de beslissing van het bestuur.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver kreeg van afvalverwerker Ivarem de vraag of het mee wilde instappen in het systeem van gele containers voor de ophaling van papier en karton. Alvorens hierover te beslissen, organiseerde het bestuur een bevraging bij haar inwoners. Tijdens de kernraden van mei en juni werd het systeem voorgesteld. Tot 15 juli konden de inwoners hun voorkeur kenbaar maken.

“952 inwoners vulden de bevraging in”, vertelt N-VA-burgemeester Kristof Sels, bevoegd voor inspraak en participatie. “45 procent van hen wilde de container invoeren. 53 procent vond het geen goed idee. Plaatsgebrek en de vrees dat de container te klein zou zijn, waren opmerkingen die erg vaak terugkwamen.”

Het gemeentebestuur heeft nu beslist om de container voorlopig niet in te voeren. “De invoering zou ons zo’n 50.000 euro per jaar kosten. In de huidige tijden van hoge energiekosten en inflatie moeten we elke extra uitgave goed overwegen”, aldus N-VA-schepen van duurzaamheid Jeroen Baeten. “Dat argument in combinatie met de resultaten van de bevraging leidde ertoe dat we ervoor kiezen om de huidige situatie te behouden.”

De inwoners van Sint-Katelijne-Waver kunnen hun papier en karton dus gewoon in dozen of met een touw errond blijven aanbieden. De ophaling blijft één keer per maand en ook in het recyclagepark kan je je papier en karton kwijt. Ivarem houdt de deur open mocht de gemeente in de toekomst alsnog willen instappen in het systeem van gele containers. Vanuit dat oogpunt zal het bestuur de situaties en evaluaties in andere gemeente blijven opvolgen.

Voor meer info, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester en als schepen bevoegd voor inspraak en participatie
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be

Jeroen Baeten, schepen van duurzaamheid