Sint-Katelijne-Waver maakt vandaag al werk van de ruimtelijke ordening van morgen

Op 22 februari 2019

Sint-Katelijne-Waver is gestart met de bouwmeesterscan. Onze gemeente is daarmee één van de eerste in Vlaanderen, en zeker in de provincie Antwerpen. Op relatief korte termijn wil de gemeente de nodige inzichten verwerven om vergunningsaanvragen nu al te kunnen beoordelen naar de normen en noden van morgen.

Het team Vlaamse Bouwmeester ontwikkelde de bouwmeesterscan voor lokale besturen die snel werk willen maken van een duurzamer en beter ruimtegebruik. Een team van experten brengt de ruimtelijke en beleidsmatige sterktes en zwaktes van de gemeente in kaart en reikt een concrete agenda van projecten en ingrepen aan. Dit moet leiden tot een aangenamere, gezondere, beter uitgeruste en meer inclusieve leefomgeving. Sint-Katelijne-Waver is één van de dertig Vlaamse gemeente bij wie de bouwmeesterscan als eerste wordt uitgevoerd.

“Toen we over de bouwmeesterscan hoorden, hebben we geen seconde getwijfeld en hierop ingetekend. Op een relatief snelle manier krijgen we zo de nodige inzichten om een ruimtelijk beleid te voeren in lijn met het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen”, vertelt schepen van omgevingsbeleid Joris De Pauw (N-VA).

“De inzichten van de bouwmeesterscan zullen nadien gebruikt worden bij de opmaak van het nieuwe gemeentelijk beleidsplan ruimte. Binnenkort zullen we een studiebureau opdracht geven om een gemeentelijk beleidsplan ruimte op te maken. Dit zal enkele jaren in beslag nemen. De bouwmeesterscan biedt onze sneller de juiste inzichten, zodat we onze beslissingen kunnen afstemmen op het ruimtelijk beleid van morgen. De vergunningsaanvragen wachten immers niet op het beleidsplan.”

De bouwmeesterscan focust zich op vier domeinen: 1. Dichtheid en kernversterking 2. Open ruimte 3. Mobiliteit 4. Regelgeving en publiek ondernemerschap. “Over deze thema’s krijgen we na de scan een concrete agenda met projecten en ingrepen die we kunnen uitvoeren”, zegt schepen De Pauw. “Dat kan verschillende richtingen uit: we verwachten ons vooral aan meer nood aan groene wandel- en fietsverbindingen, het bewaren van de openruimte, een mix van nieuwe woningtypes en meer verdichting in het centrum van onze gemeente.” In juni krijgt het gemeentebestuur de resultaten van de bouwmeesterscan.

Meer info over de bouwmeesterscan vindt u op www.vlaamsbouwmeester.be/nl/subsite/bouwmeester-scan.

Voor meer informatie, contacteer:
Joris De Pauw, schepen van omgevingsbeleid (N-VA)
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be