Sint-Katelijne-Waver legt nieuwe parking aan in Centrum

Op 16 september 2016

De bestaande pastorijtuin in het centrum van Sint-Katelijne-Waver wordt heringericht als parking. De nieuwe centrumparking biedt plaats aan 40 wagens. Deze extra parkeermogelijkheid is goed nieuws voor de bezoekers van het Huis van de Verenigingen, de handelaars en horecazaken op het marktplein en omliggende straten.

Op piekmomenten staat de parking op de markt vandaag vol. Daarom ging het gemeentebestuur op zoek naar een geschikte locatie voor bijkomende parkeerplaatsen in het centrum. Achter de oude pastorij, dat vandaag dienst doet als Huis van de Verenigingen, kan een parking worden aangelegd voor 40 wagens, en dit op zeer korte wandelafstand van de markt.

“De plannen en het bestek zijn intussen goedgekeurd door de gemeenteraad, zodat we nu op zoek kunnen naar een aannemer om de nieuwe parking aan te leggen,” zegt schepen van openbare werken, Joris De Pauw. De werken omvatten het opbreken van de bestaande verharding en afsluitingen, het rooien van bomen en struiken, de aanleg van fundering en het plaatsen van een nieuwe afsluiting. De parkings worden aangelegd met grastegels in kunststof die gevuld worden met kiezel en zijn voorzien van een infiltratiesysteem zodat het regenwater via de tegels vertraagd kan afgevoerd worden naar de riolering. “De kostprijs wordt geraamd op 289 687,43 euro, inclusief BTW. De werken zullen vermoedelijk starten in het voorjaar van 2017,” aldus schepen Joris De Pauw.

De aanleg van de nieuwe centrumparking is een eerste stap in de dorpskernvernieuwing van het Centrum. Met de nieuwe parking worden niet alleen extra parkeerplaatsen gecreëerd  maar dit geeft ook de mogelijkheid om in een latere fase het marktplein zelf te vernieuwen en te verfraaien. De plannen daarvoor zullen worden opgemaakt in breed overleg met de bewoners en handelaars.

De Mariabeeldjes die vandaag achter de oude pastorij staan in de Mariagaard, krijgen in samenspraak met de parochie een nieuwe bestemming.

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW