Sint-Katelijne-Waver keurt nieuwe wegenis goed voor nieuw project betaalbaar wonen

Op 20 december 2017

Op de vergadering van maandag 18 december keurde de gemeenteraad van Sint-Katelijne-Waver het nieuwe wegenistracé goed voor een nieuw project betaalbaar wonen. Het betreft een project aan de Vossenberglei in de kern Onze-Lieve-Vrouw-Waver dat gerealiseerd zal worden door Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO). In een eerste fase worden er 32 nieuwe woningen gebouwd.

De bestaande wijk aan de Vossenberglei wordt uitgebreid met een nieuw woonerf, de Houweikenlei, waar 32 woningen komen. Er worden vier clusters van telkens vijf grondgebonden eengezinswoningen gebouwd met halfopen en gesloten bebouwing. In een tweede lijn komen er twaalf appartementen bij.

“Door de realisatie van dergelijke projecten kunnen we betaalbaar wonen in de praktijk brengen”, vertelt N-VA-schepen van ruimtelijke ordening en huisvesting Joris De Pauw. “We maken gebruik van een perceel grond nabij de bestaande wijk Schrans waarover altijd consensus is geweest dat daar een uitbreiding gerealiseerd kon worden. Het perceel is gelegen in woonuitbreidingsgebied en al eigendom van KLEMO".

“De Houweikenlei wordt een autoluw woonerf. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan trage wegen om een veilige verbinding te creëren naar de bestaande fietspaden. Via kruiwagenpaadjes wordt de achterzijde van de woningen vlot bereikbaar voor fietsers en voetgangers. De bestaande grachten worden heraangelegd en trapsgewijs geplaatst naar een centrale wadi voor de opvang van het hemelwater. Die wadi kan, samen met het nieuwe buurtparkje, als speel- en parkgebied gebruikt worden door de buurt. Deze ingrepen zullen voor een aangename en veilige buurt zorgen binnen de bestaande wijk.”

“De nieuwe woonwijk is rustig en mooi in het groen gelegen. Tegelijk is het op wandelafstand van de dorpskern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, verschillende scholen en sport- en ontspanningsinfrastructuur”, vertelt schepen De Pauw. “Doordat we dit project kunnen realiseren in samenwerking met KLEMO, hebben we de garantie op betaalbaar wonen. Dit is voor ons een erg belangrijke doelstelling. Ik ga er vanuit dat we de bouwvergunning voor de wegenis en de woningen in januari of februari 2018 ook zullen afleveren.”

De infrastructuurwerken worden uitgevoerd in opdracht van de VMSW en zullen opstarten in 2018. Nadien zal KLEMO de 32 woonentiteiten bouwen. Voor meer info over dit project kan u terecht op de website www.klemechelen.be.

Joris De Pauw, schepen van ruimtelijke ordening en huisvesting
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be