Schrans als volgende aan de beurt voor riolering

Op 16 juli 2021

In het voorjaar van 2022 starten het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver en Pidpa-HidroRio met het aanleggen van gescheiden riolering in de Schrans. Tot op heden komt het afvalwater van de woningen terecht in de open grachten.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver voert al verschillende jaren een forse inhaalbeweging uit wat betreft het aanleggen van gescheiden riolering. Onlangs werd de aanleg ervan in Vossevelden afgerond en in Bredeheide opgestart. Voor de Kempenarestraat, Waverstraat en Hageweg liggen de plannen klaar en kan de spade weldra in de grond.

Nu zijn de gemeente en rioleringspartner Pidpa-HidroRio ook gestart met de voorbereidingen voor de Schrans. “Het afvalwater van de woningen tussen de Schranshoeve en de Kruisweglei komt momenteel terecht in open grachten. Dat gaan we nu scheiden van het hemelwater en aansluiten op een nieuwe riolering onder de rijbaan”, vertelt schepen van openbare werken Joris De Pauw. “Het regenwater van de daken, opritten en rijbanen blijven we naar de bestaande grachten leiden. Richting de Kruisweglei zullen we de riolering onder het afgescheiden fietspad leggen en het fietspad vernieuwen.”

De start van de werken is voorzien voor de lente van 2022. Momenteel is een afkoppelingsdeskundige van Pidpa-HidroRio op pad om de bewoners in te lichten over de werken en afkoppeling van hun afvalwater. Het kostenplaatje van de werken wordt geraamd 423.000 euro (incl. btw). Het gemeentebestuur neemt daarvan 242.000 euro (incl. btw) voor haar rekening.

Voor meer info, contacteer:
Joris De Pauw, schepen van openbare werken en omgeving (N-VA)
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be