Poppy eerste autodeelsysteem in Sint-Katelijne-Waver

Op 27 juni 2022

Inwoners van Sint-Katelijne-Waver die gebruik willen maken van een deelwagen, kunnen voortaan een beroep doen op de rode wagens van Poppy. Het gemeentebestuur sloot een samenwerking af met Poppy en de eerste zes wagens werden vandaag verdeeld over het grondgebied.

Poppy is een flexibel autodeelsysteem waarbij je binnen gelijk welke Poppy-zone de wagen overal kan oppikken en weer achterlaten. De app telt al meer dan 100.000 gebruikers en er opereert een vloot van 700 milieuvriendelijke deelwagens in Antwerpen, Mechelen en Brussel. Poppy voorziet ook parkeerplaatsen aan de grote luchthavens en treinstations in België waar hun gebruikers ten alle tijde gebruik kunnen maken.

“Als gemeentebestuur hebben we nu een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Poppy”, vertelt N-VA-schepen van duurzame ontwikkeling Jeroen Baeten. “Zij zullen vanaf vandaag zes wagens beschikbaar stellen op ons grondgebied. In eerste instantie gaat het om een proefproject van zes maanden. We gaan ervan uit het een succes wordt en dus definitief.”

Op voorstel van Poppy start het project in drie kernen: Centrum, Elzestraat en Pasbrug-Nieuwendijk. “In elke kern voorziet Poppy twee wagens, een combinatie van benzine en elektrisch. De autodeelorganisatie engageert zich ertoe om indien nodig zelf wagens te verplaatsen om het aanbod in de kernen beschikbaar te houden”, aldus schepen Baeten.

Het gemeentebestuur faciliteert de werking van Poppy door het gemeentelijke parkeerreglement aan te passen. Zo geldt er voor de wagens van Poppy geen tijdslimiet bij het parkeren in blauwe zones.

Meer info over Poppy vind je op www.poppy.be

“Inwoners ondersteunen in mobiliteitstransitie”

"Als plattelandsgemeente, die op bepaalde plaatsen al wat verstedelijkt aanvoelt, willen we onze burgers ondersteunen in de mobiliteitstransitie", zegt schepen Baeten. "Trends als duurzaamheid, leefbaarheid en ook de covid-periode hebben ervoor gezorgd dat we bewuster zijn geworden van de impact van het huidige mobiliteitssysteem op ons leven. Mobiliteit zal er in de toekomst anders gaan uitzien."

"Als bestuur willen we onze inwoners hierin ondersteunen en vandaag zetten we de eerste stappen. Er komen er nog. Zo zullen we grote bouwprojecten, denk aan de Borgerwijk, verplichten om deelsystemen op te nemen in de ontwikkeling van het project. Ook de invoering op termijn van een systeem van deelfietsen of -steps behoort tot de mogelijkheden. Bij de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver voorzien we een Mobipunt en binnenkort komen er de Hoppin-punten van De Lijn. Deelmobiliteit is sowieso een verhaal van verschillende systemen die naast elkaar bestaan. Stap voor stap, op het tempo van onze gemeente, willen we deze weg naar de toekomst inslaan."

Voor meer info, contacteer:
Jeroen Baeten, schepen van duurzame ontwikkeling (N-VA)
0479 90 14 98, jeroen.baeten [at] skw.be