Inwoners Onze-Lieve-Vrouw-Waver maken kennis met ontwerp nieuwe dorpskern

Op 20 augustus 2021

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver trekt 3 miljoen euro uit voor de vernieuwing van de dorpskern in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. In het weekend van 21 en 22 augustus ontvangen alle inwoners van de deelgemeente een folder in de bus met toelichting bij het nieuwe ontwerp. Nog tot 12 september kunnen inwoners suggesties indienen om het plan te verbeteren.

De komende jaren worden de rioleringen in Dorp, Dijk en op de Wissel vernieuwd. Een unieke gelegenheid om het plein aan te passen aan de behoeften van nu en rekening te houden met de toekomst. De dorpskernvernieuwing omvat het volledige Dorp en het begin van de Dijk (tot en met kruispunt Waverlaan), Molenstraat en Bosstraat. Ook de parking van de Wissel steken we in een nieuw jasje.

“In 2017 peilde het gemeentebestuur naar de verwachtingen van de inwoners bij de vernieuwing van de dorpskern. We ontvingen meer dan 300 suggesties. Begin vorig jaar ging een studiebureau aan de slag en hield hierbij rekening met de resultaten van de bevraging uit 2017, de mobiliteitsgegevens van de scholen, resultaten van het parkeeronderzoek, informatie over evenementen op het dorpsplein en zes basisprincipes", licht N-VA-burgemeester Kristof Sels toe.

N-VA-schepen Joris De Pauw, verantwoordelijk voor openbare werken en omgeving vult aan: “Het gemeentebestuur trekt 3 miljoen euro uit voor de vernieuwing van de dorpskern. Een bestuur krijgt niet vaak de kans om een volledige dorpskern te vernieuwen. Om te zorgen voor een geslaagde dorpskernvernieuwing werden zes basisprincipes vastgelegd: toegankelijkheid, veiligheid, beleving, kindvriendelijkheid, ontmoeting en duurzaamheid. Op deze manier houden we nu al rekening met toekomstige ontwikkelingen en met maatschappelijke tendensen."

Alle inwoners uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver krijgen in het weekend van 21 en 22 augustus een infobrochure in de bus met een woordje uitleg, het ontwerp en toekomstbeelden van Dorp, Wissel,… Op dinsdag 7 september is iedereen van harte welkom tussen 18 en 21 uur aan het raadhuis. We geven dan een toelichting bij het ontwerp en inwoners kunnen vragen stellen. Nog tot 12 september kan iedereen die dat wenst een suggestie indienen om het plan te verfijnen via www.skw.be/mijn-suggestie.

N-VA-schepen De Pauw besluit: “Dit najaar verzamelen we de suggesties en adviezen van inwoners, brandweer, politie, erfgoed, … en sturen we het ontwerp nog bij. Begin volgend jaar dient het gemeentebestuur de aanvraag in voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. De werken starten ten vroegste in 2023.”

Voor meer info, contacteer:
Joris De Pauw, schepen van openbare werken en omgeving (N-VA)
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be

Kristof Sels, burgemeester (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be