Gemeente stimuleert gebruik nieuwe digitale bouwvergunning met vrijstelling van belasting

Op 31 mei 2016

Vanaf 1 juni 2016 kan u bij de gemeente Sint-Katelijne-Waver een bouwvergunning digitaal aanvragen. We beperken hiermee het papierverbruik en de aanvrager kan het dossier op elk moment van de dag indienen. Om de digitale aanvragen een duwtje in de rug te geven, zal aan de gemeenteraad van 6 juni voorgesteld worden om het belastingreglement te wijzigen. Wie zijn aanvraag digitaal indient, zal geen belasting moeten betalen voor dit dossier, wat al gauw neerkomt op een kostenbesparing voor de aanvrager van 75 tot 250 euro.

Win-winsituatie voor alle betrokkenen

Joris De Pauw, N-VA-schepen van ruimtelijke ordening is uiteraard verheugd: "onze dienst ruimtelijke ordening is duidelijk een voorloper in Vlaanderen. Door de digitale bouwvergunning worden we nog klantvriendelijker, proberen we nog sneller te werken en bereiden we ons optimaal voor op de nieuwe omgevingsvergunning die begin 2017 in werking zal treden".

Een melding of stedenbouwkundige vergunning kan u digitaal indienen via www.omgevingsloket.be. Voor de inwoner of architect zijn er verschillende voordelen:

- de aanvraag kan op elk moment van de dag ingediend worden;
- de aanvrager kan zijn dossier online opvolgen;
- de invoering van gegevens wordt drastisch beperkt, onder ander door het gebruik van de elektronische identiteitskaart;
- er is een forse papierbesparing, omdat de aanvragen niet meer in veelvoud worden ingediend;
- de aanvrager bespaart verplaatsingen naar het gemeentehuis.

"Ook voor de gemeente is de digitale verwerking een verbetering. Alles wordt centraal bijgehouden en is digitaal raadpleegbaar. Verschillende stappen zijn geautomatiseerd, wat de kans op fouten nog meer beperkt en de doorloopsnelheid versnelt", vult Joris De Pauw aan.

Digitaal gebruik stimuleren

De voorbereidingen voor dit digitale verhaal zijn gestart in het najaar van 2015. De voorbije maanden werd de afhandeling van de analoge bouwaanvraag onder de loep genomen. Het ganse proces werd van bij de aanvraag tot aan de vergunning of weigering van de aanvraag in kaart gebracht. De medewerkers bekeken samen welke stappen overbodig waren, wat beter kon, wie welke taken op zich neemt tijdens het proces, …

Het gemeentebestuur heeft fors geïnvesteerd in dit project. De medewerkers van de dienst ruimtelijke ordening krijgen een laptop en twee computerschermen. De loketten werden uitgerust met twee computerschermen en in een vergaderruimte komt een projectiescherm.

Op 11 april hebben we samen met zeven andere gemeentebesturen een workshop georganiseerd voor architecten en studiebureaus. Zij kregen info over deze nieuwe werkwijze, wat de voor- en nadelen zijn,… 

"Tot slot leggen we nog een belastingwijziging voor aan de gemeenteraad van begin juni om de gebruikers van de digitale bouwvergunning vrij te stellen van belastingen, uitgezonderd de kosten voor een openbaar onderzoek. Op die manier geven we ook een duidelijke financiële stimulus om via de digitale weg een bouwvergunning aan te vragen. De dossierkost van 75 tot 250 euro valt weg voor de bouwaanvrager", licht An Coen, N-VA-schepen van financiën toe.

Meer informatie? 

Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is