Bodukap gaat Samen Digitaal en werft projectleider aan

Op 16 februari 2022

Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken de komende drie jaar samen aan een e-inclusiebeleid. Bedoeling is om zoveel mogelijk burgers toegang te geven tot digitale mogelijkheden. De besturen ontvangen hiervoor een projectsubsidie van 200.000 euro van de Vlaamse Overheid. Het project kreeg de naam ‘Samen Digitaal’. Om de geplande acties te realiseren werven de besturen een projectleider aan voor de komende drie jaar.

De coronacrisis maakte duidelijk dat heel wat inwoners nog geen of onvoldoende toegang hebben tot digitale dienstverlening of toepassingen voor bijvoorbeeld onderwijs. Daar willen we verandering in brengen op verschillende manieren. Door op meer plaatsen openbare computers of internet ter beschikking te stellen bijvoorbeeld, of door meer vormingen te organiseren op maat van wat inwoners nodig hebben.

"Als je digitaal niet mee bent, ben je uitgesloten in tal van aspecten van het maatschappelijk leven en komt het recht op zaken zoals onderwijs, werk of zorg in het gedrang. Omdat iedereen gelijke rechten en gelijke kansen verdient, willen we dan ook volop inzetten op digitale inclusie", benadrukt An Coen, N-VA-schepen voor onder andere sociale zaken en integratiebeleid.

Werken aan e-inclusie kunnen we niet alleen. Daarom is het project opgebouwd rond partnerschappen. In elke gemeente zijn er nu al organisaties actief die lessen organiseren of ICT-materiaal aanbieden. Zij zullen zeker gecontacteerd worden met de vraag om partner te worden in het project. We kunnen ongetwijfeld veel van hun ervaring leren en die kennis kunnen we dan gebruiken bij de andere lokale besturen in het project.

Dat maakt ook meteen de meerwaarde van de Bodukap-samenwerking duidelijk. De vier gemeenten buigen zich allemaal op hetzelfde moment over hetzelfde vraagstuk: hoe kunnen we burgers ondersteunen om hun weg te vinden in de digitale wereld. De concrete oplossingen zullen per gemeente uiteindelijk verschillen, maar door de uitdaging samen te onderzoeken en ideeën uit te wisselen over mogelijke acties, versterken we elkaar.

Om het project te coördineren gaan de vier besturen nu op zoek naar een projectleider voor de komende drie jaar. Die zal voor elke gemeente onderzoeken wat er al gebeurt op vlak van e-inclusie en samen met lokale partners en de gemeentebesturen een actieplan uitwerken voor de periode ’22-’24. We zoeken iemand die sterk is in netwerken en samenwerken, die het project op het juiste spoor houdt en die zorgt dat er concrete acties op poten worden gezet om inwoners digitaal te versterken. Sint-Katelijne-Waver zal de werkgever zijn, maar de projectcoördinator zal binnen elk van de vier besturen samenwerken met de betrokken gemeentediensten.

Solliciteren kan tot 2 maart, meer info over de vacature vind je op www.skw.be/vacatures

Voor meer info, contacteer:
An Coen, schepen voor sociale zaken en integratiebeleid (N-VA)
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be