59 gezinnen uit Bloemenwijk nemen deel aan project om woning energiezuiniger te maken

Op 15 december 2021

Het project ‘Samen van thermoscan naar Renofan’ dat het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver samen met Stekr organiseert, is een groot succes. Maar liefst 59 gezinnen in de geselecteerde wijk zullen de komende weken hun woning laten screenen op warmteverlies.

Het project ‘Samen van thermoscan naar Renofan’ selecteert ieder jaar een wijk in de gemeente met al iets oudere huizen. De bewoners krijgen dan de kans om het warmteverlies van hun woning in kaart te brengen. Zo komen ze te weten welke energiebesparende ingrepen ze kunnen doen. Dit jaar is de Bloemenwijk, de wijk rond basisschool GLOC, en de nabij liggende Dr. Laenenstraat aan de beurt.

“Op 18 november organiseerden we samen met Stekr een infosessie waarin we het project voorstelden”, vertelt N-VA-schepen van omgeving Joris De Pauw. “Alle woningen gebouwd voor 2006 komen in aanmerking. 59 gezinnen hebben zich intussen ingeschreven voor een thermoscan. Door het warmteverlies in kaart te brengen, helpen we de mensen hun woning energiezuiniger te maken.”

Met de thermoscan wordt via een warmtecamera het warmteverlies van de woning in kaart gebracht. Voor een optimaal resultaat moeten deze scans worden uitgevoerd in de winter. Een vijftal vrijwilligers die we hiervoor speciaal hebben opgeleid zullen de scans uitvoeren. Een dertigtal woningen hebben we al gescand, de rest volgt de komende dagen en weken. In januari nodigen we de bewoners opnieuw uit en dan krijgen ze de resultaten.

“Een expert van Stekr zal de bewoners uitleg geven bij de resultaten en welke energetische maatregelen ze nog kunnen uitvoeren om hun woning energiezuinig te maken”, pikt N-VA-schepen De Pauw weer in. “Op buurtniveau bekijken we welke noden vaak terugkomen. Mogelijk kan de gemeente of Stekr dan een groepsaanbod op maat voor deze groep lanceren. Bijvoorbeeld voor dak- of muurisolatie, zonnepanelen, zonneboilers, …”

(Foto, bron: Igemo)

Voor meer informatie, contacteer:
Joris De Pauw, schepen van omgeving
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be