Sint-Katelijne-Waver gaat foutparkeerders beboeten met GAS.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver gaat voortaan foutparkeerders zelf beboeten via het GAS-systeem (Gemeentelijke Administratieve Sanctie).

“Op deze manier nemen we als gemeente de teugels in handen”, reageert een tevreden burgemeester Kristof Sels.

De gemeenteraad keurde maandag 22 juni de bijzondere politieverordening, het protocolakkoord met de Procureur des Konings en de samenwerking met Stad Mechelen goed. Mechelen is de beherende gemeente van GASAM. GASAM trad voor Sint-Katelijne-Waver al op voor de verwerking van GAS-boetes. Zij gaan nu ook deze GAS-boetes verwerken.

“Er wordt vaak fout geparkeerd. Vooral aan de schoolpoorten blijft dit een oud zeer”, weet Sels. “Dat levert gevaarlijke situaties op. Denk maar aan het parkeren op het voet- of fietspad dicht bij een school. Al de kinderen die te voet of met de fiets naar school gaan, moeten dan de rijbaan op. Dat is onverantwoord. Daarom alleen al is dit een efficiënte methode om op te treden.”

De nieuwe GAS-wetgeving bepaalt de hoogte van de boete. Zo betaal je voor het parkeren op een plaats waar je niet mag parkeren 55 euro en voor het foutparkeren op een gehandicaptenplaats 110 euro.

“We hebben al heel wat sensibiliserende acties ondernomen. Die gaan we uiteraard nog doen. Maar nu hebben we zelf een stok achter de deur. En wie niet horen wil, zal voelen … of beter gezegd: betalen”, besluit Sels.

Voor verdere informatie contacteer:

Kristof Sels, burgemeester