Sint-Katelijne-Waver beloont sportclubs met ethiek

De gemeente Sint-Katelijne-Waver zal sportclubs die ethiek in de sport in de praktijk brengen belonen. De gemeenteraad heeft daarvoor maandag, op voordracht van de sportraad, het subsidiereglement voor sportverenigingen aangepast. Burgemeester en schepen van sport Kristof Sels (N-VA) is tevreden: “Zo kunnen we de waarden en normen die we via de sportclubs willen meegeven aan de sporters meer benadrukt zien”.

De gemeente en enkele sportclubs tekenden in het verleden reeds de Panathlonverklaring. Die houdt in dat gedragsregels worden vastgelegd om positieve waarden na te streven in de sportclub. De gemeente zet dit nu om in de praktijk. “We gaan specifiek voor 3 thema’s: individuele integriteit, fair play en sociale integriteit. Aan de hand van praktische voorbeelden zullen we toetsen of ethiek voor de sportclub geen hol woord is”, verduidelijkt Sels.

ICES, het Centrum Ethiek in de sport, heeft op de algemene vergadering van de sportraad een toelichting gegeven over ethiek in de sport. Ze gaven ook tips om waarden en normen op te nemen in het subsidiereglement. Met die informatie is de sportraad aan de slag gegaan. “Ik ben de sportraad dankbaar voor dit goede voorstel. Het past perfect in onze visie”, besluit Sels.

Voor verdere informatie contacteer:

Kristof Sels, burgemeester

0496 20 30 820496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be