VK Tegelwippen zit erop: inwoners Sint-Katelijne-Waver wipten 20.500 kg verharding weg

Op 27 november 2023

Tijdens het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen gingen de inwoners van Sint-Katelijne-Waver ijverig aan de slag om te ontharden rondom hun woning. Het gemeentebestuur kwam de verwijderde verharding ophalen aan huis en verzamelde op die manier maar liefst 20.500 kilogram puin. Zo won Sint-Katelijne-Waver de derby tegen Bonheiden.

“Van 21 maart tot en met 31 oktober liep het VK Tegelwippen”, vertelt Bart De Boeck, schepen van omgevingsbeleid. “Ook onze gemeente deed mee. We deden een oproep en boden big bags aan om het puin in te verzamelen. De gevulde zakken kwam onze dienst uitvoering met plezier ophalen bij de mensen thuis.”

“19 inwoners gingen voor minder verharding en meer groen in hun voortuin, oprit, achtertuin, ... Hun inspanningen zorgen ervoor dat er meer water in de bodem kan infiltreren, dat ’s zomers het hitte-eilandeffect vermindert, … Deze mensen hebben de veerkracht van ons watersysteem versterkt.”

Sint-Katelijne-Waver werd 42ste van de 123 in het klassement van de kleine gemeenten (< 25.000 inwoners). “Een mooie prestatie”, gaat schepen De Boeck verder. “We onthardden samen 621,5 vierkante meter. Daarnaast liep er ook een onderlinge competitie met Bonheiden. Ik kan met trots meedelen dat we per 1.000 inwoners meer tegels gewipt hebben dan onze buren van Bonheiden en deze derby dus wonnen. Bedankt aan alle inwoners die meededen!”

In totaal leverde het Vlaams kampioenschap 2.892.378 gewipte tegels op. Dat betekent 32 hectare nieuw aangeplant groen, vaak binnen de bebouwde kom.

Voor meer info, contacteer:

Bart De Boeck, schepen van omgevingsbeleid

0474 46 41 32, bart.deboeck [at] n-va.be