Vijf bibliotheken schrijven samen een sterk verhaal

Op 5 juli 2021

De bibliotheken van Bonheiden, Duffel, Lier, Putte en Sint-Katelijne-Waver gaan samenwerken. De voorbije dagen gaven de gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Lier, Putte en Sint-Katelijne-Waver hun goedkeuring aan de samenwerking van hun openbare bibliotheken, en dat onder de noemer ‘Regiobib Rivierenland - Een Sterk Verhaal’.

Voordelen voor de bibliotheekbezoeker

Zo’n samenwerking biedt heel wat voordelen, in de eerste plaats voor de bezoekers. Wie zich inschrijft, is meteen lid van de vijf bibliotheken. Er komt geen bijkomende administratie aan te pas als een lener een van de andere bibliotheken binnenstapt. De regiobib werkt immers met één lenerskaart en één digitaal ledenbestand.

De bibliotheekgebruikers krijgen zo toegang tot maar liefst vijf collecties, een veel grotere keuze dus. Iedereen kan dit uitgebreide aanbod doorzoeken in een gemeenschappelijke online catalogus. Elke lener kan gratis boeken, dvd’s of cd’s van een andere bib laten overkomen. Wie minder geduld heeft, kan het materiaal zelf gaan oppikken.

Ook voor het functioneren van de bibliotheken biedt het samenwerkingsverband voordelen. Elke bibliotheekmedewerker kan haar/zijn kennis, expertise en creativiteit ter beschikking stellen van de vijf bibliotheken. Waar in het verleden hetzelfde (denk)werk vijf keer gebeurde, hoeft men dat voortaan slechts eenmaal te doen. Die krachtenbundeling maakt het mogelijk om professioneler te werken en de dienstverlening uit te breiden.

Activiteiten over de bibgrenzen heen

Samenwerken is voor deze bibliotheken niet nieuw. Ze slaan al enkele jaren de handen in elkaar voor de organisatie van lezingen, workshops, cursussen, enz. en delen zo de kosten.

De Blikopener-lezingen zijn hier een voorbeeld van en worden mee georganiseerd door Avansa Regio Mechelen. Verwacht je dit najaar aan lezingen over kunst (Kurt Van Eeghem, 22/10) en over privacy (Tim Verheyden, 15/11). De potentiële deelnemers aan activiteiten beperken zich niet langer tot één gemeente, zodat ook moeilijkere thema’s een kans krijgen.

Regiobib Rivierenland krijgt gestalte in twee fases. In oktober start de samenwerking voor de bibliotheken van Sint-Katelijne-Waver, Lier en Bonheiden. De gemeentes Putte en Duffel sluiten aan in de loop van 2022. De reden hiervoor is de niet-gelijktijdige ingebruikname van Wise, de nieuwe bibliotheeksoftware voor heel Vlaanderen.

Zomerbrochure

De bibliotheekbezoekers worden voor deze samenwerking alvast warm gemaakt door een eerste gezamenlijke uitgave: een zomerbrochure. Die is samengesteld door medewerkers van de vijf bibliotheken en staat boordevol boeken-, lees- en luistertips. Je kan ze gratis ophalen in een van de vijf bibliotheken van Regiobib Rivierenland.