Versierde kerstbomen en tekeningen vol wensen

Op 11 december 2020

De coronapandemie strooit roet in het eten van het nieuwjaarszingen en de nieuwjaarsreceptie. Daarom komt het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver met twee alternatieven. Op die manier wil het bestuur het Nieuwjaarsgevoel aanwakkeren en iedereen de kans geven elkaar een mooi 2021 te wensen.

Het koekenzingen en de nieuwjaarsreceptie zijn voor de inwoners van Sint-Katelijne-Waver een vaste afspraak in hun agenda rond de jaarwisseling. “In de strijd tegen het coronavirus is het belangrijk om fysieke contacten en samenscholingen te vermijden. Het is doodjammer dat deze pandemie op die manier het nieuwjaarszingen en onze nieuwjaarsdrink verstoort”, vertelt burgemeester Kristof Sels (N-VA). “Het zijn evenementen die mensen samenbrengen en zorgen voor leven. Voor veel inwoners zijn ze hét moment om elkaar het beste te wensen voor het nieuwe jaar.”

Omdat het gemeentebestuur haar inwoners toch de kans wil geven om wensen uit te wisselen, werkte het alvast volgende initiatieven uit.

Kerstbomen vol wensen

Op de pleinen aan de kern van het Centrum, Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Elzestraat en aan het oude Loerenboske in Pasbrug-Nieuwendijk vind je grote kerstbomen. Eerstdaags volgen er ook pancarten. “Inwoners mogen de bomen versieren. Met ballen en slingers, met iets wat ze zelf gemaakt hebben, … Alles is welkom, zo maken we er samen iets moois van”, zegt burgemeester Sels.

“Op de pancarten kan men algemene boodschappen achterlaten die gericht zijn aan al onze inwoners of zich heel specifiek wenden tot één persoon”, aldus burgemeester Sels. “Iedereen kan de wensen lezen. We zijn benieuwd welke originele wensen men voor elkaar heeft.”

Kindertekeningen voor woonzorgcentra

Met een tweede initiatief richt het gemeentebestuur zich specifiek tot de kinderen. Aan hen wordt gevraagd om tegen 30 december een leuke tekening te maken met daarop hun wensen voor 2021. Die mogen ze in de brievenbus steken van het gemeentehuis of één van de vijf BKO-vestigingen. Alle tekeningen worden vervolgens gefotografeerd en via de sociale media gedeeld met de inwoners. Daarna verdeelt het bestuur ze over de verschillende woonzorgcentra in de gemeente.

“De kinderen mogen zeker niet vergeten om op de achterkant hun naam, leeftijd en adres te noteren”, zegt burgemeester Sels. “Want alle kinderen die ons een tekening bezorgen, sturen wij een mooi nieuwjaarsgeschenkje op.”

“Met beide initiatieven hopen we zo veel mogelijk wensen te verzamelen en met elkaar te delen. Zo maken we er in Sint-Katelijne-Waver een warm eindejaar van vol positieve gedachten”, besluit de burgemeester.

Kristof Sels, burgemeester
0494 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be