Vanaf voorjaar 2019 bistronomie in Sint-Michielskasteel in Elzestraat

Op 20 augustus 2018
Sint-Michielskasteel

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft een uitbater gevonden voor het Sint-Michielskasteel in de Elzestraat. Momenteel wordt het kasteel grondig gerenoveerd, maar vanaf volgend jaar zal het kasteel terug open zijn voor het publiek. Op het gelijkvloers komt een brasserie – restaurant of zoals de nieuwe uitbater het noemt ‘een bistronomie’. Op de bovenverdieping zijn er mogelijkheden voor bedrijven en verenigingen om te vergaderen.

Nog tot begin volgend jaar vinden er ingrijpende restauratiewerken plaats in het Sint-Michielskasteel. Zowel de buitenzijde als het interieur worden grondig onder handen genomen, met respect voor de erfgoedwaarde van het gebouw. Het kasteel wordt rolstoeltoegankelijk. Er werd een hellend vlak gebouwd en in het gebouw komt een lift.

Burgemeester Kristof Sels: ‘Het gemeentebestuur wou het Sint-Michielskasteel in zijn oude glorie herstellen maar tegelijkertijd ook de site terug aantrekkelijk maken voor bezoekers. De dorpsbewoners gaven al verschillende keren aan dat een brasserie een aanwinst zou zijn voor de kern Elzestraat.’

De voorbije maanden plaatste het bestuur een oproep voor een uitbater voor een brasserie/restaurant in het kasteel. Deze week sloot het gemeentebestuur een overeenkomst af met Creation Company van zaakvoerder Nail Kurum. Een ondernemer in hart en ziel met ruime ervaring binnen de horeca. Nail is ook concessiehouder van kasteel Tivoli, zaakvoerder van SISERA/HUGO BOSS en bestuurslid van de businessclub ‘House of Flanders’.

Nail Kurum spreekt liever van een bistronomie. ‘Ons concept bestaat uit een laagdrempelige bistro (Brasserie Elzestraat) gecombineerd met een restaurant (Sint-Michiels) voor het culinaire tikkeltje meer. Bijkomend verhuren we drie zalen in het gebouw, die voorzien zijn van de modernste vergaderfaciliteiten. Deze zalen zijn zowel voor bedrijven als voor verenigingen. De verenigingen uit Sint-Katelijne-Waver kunnen hier trouwens gratis terecht. Maar ook familiefeestjes zoals een babbyborrel, verjaardag, communie- of lentefeest, …. kunnen vanaf volgend jaar weer in het vernieuwde Sint-Michielskasteel plaatsvinden'.

Schepen An Coen, schepen van toerisme: ‘Het is voor ons belangrijk dat iedereen terecht kan in het Sint-Michielskasteel. Zowel voor een drankje, een klein hapje als voor uitgebreid tafelen. De brasserie moet zowel overdag, ’s avonds als in het weekend open zijn. Het kasteel ligt langs het fiets- en wandelknooppuntennetwerk en de wandeling ‘Roosendaelpad’ start in het park. We vermoeden dat vele wandelaars en fietsers graag even zullen uitrusten in de bistronomie.’

Het gemeentebestuur heeft de voorbije jaren ook geïnvesteerd in het park. Zo werden de vijver en grachten geruimd, werd er een nieuwe boomgaard aangeplant, een hondenlosloopzone met zwemvijver ingericht, de poel opgewaardeerd en de parking uitgebreid.

‘Op zondag 9 september kan iedereen al een eerste keer kennismaken met het vernieuwde Sint-Michielskasteel en met de nieuwe uitbater. De gerestaureerde ruimtes die klaar zijn kan u die dag bezoeken. De nieuwe uitbater zorgt voor hapjes en drankjes’ zegt schepen Coen.

De restauratiewerken eindigen binnen enkele maanden. Nadien heeft de nieuwe uitbater nog de tijd nodig om zich te installeren. Nail Kurum: ‘We plaatsen een nieuwe keuken, koeling en de inrichting van de ruimten nemen we voor onze rekening. Ik reken er op dat we volgend voorjaar de eerste bezoekers kunnen ontvangen.’