Treincoupé als rustpunt voor fietsers en wandelaars

Op 1 oktober 2018

Langs het fietspad ‘de oude spoorwegberm’ in Elzestraat is Natuur- en landschapszorg vzw gestart met de bouw van een rustpunt voor fietsers en wandelaars. De rustplek krijgt een natuurlijk karakter en zal lijken op een oude treincoupé.

De oude spoorwegberm is een populair wandel- en fietspad. Zowel de fiets- als wandelknooppunten passeren er. In opdracht van het gemeentebestuur bouwt Natuur- en Landschapszorg vzw, een maatwerkbedrijf in de schoot van Natuurpunt, er een aangename rustplek.

We wilden niet zomaar enkele banken, maar een unieke plek. Gezien de geschiedenis van de site kozen we voor een treincoupé en perron. Deze worden volledig opgebouwd uit natuurlijke materialen. De bomen die we rooien, hergebruiken we in de site. Zo maken we fietsensteunen, zitbanken en speelelementen van acacia's. De overdekking bestaat uit een groendak.

De rustplek komt op zo’n twintig meter van de Clemenceaustraat. Er wordt wat begroeiing verwijderd zodat de rustplek zichtbaar is vanop straat. Dit moet zorgen voor sociale controle.

De aanleg van deze rustplek kadert in de uitbouw van de fiets- en wandelinfrastructuur in Sint-Katelijne-Waver. "Wanneer in het voorjaar van 2019 de renovatie van het Sint-Michielskasteel klaar is en de brasserie er opent, wordt dit domein het portaal in Elzestraat voor wandelaars, joggers en fietsers. Deze rustplek is een mooie aanvulling", licht N-VA-schepen van toerisme An Coen toe.

An Coen, N-VA-schepen van toerisme
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be