Topkot-label verzekert studenten van kwalitatieve studentenkamer

Op 27 september 2023

Tijdens de opening van het academiejaar op Campus De Nayer lanceerde het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver vandaag het Topkot-label. Enkel kwalitatieve en veilige studentenkamers in de gemeente krijgen dit label. Kamers die het label niet behalen, mogen vanaf volgend academiejaar niet meer verhuurd worden.

Campus De Nayer in Sint-Katelijne-Waver herbergt faculteiten van zowel KU Leuven als Thomas More Hogeschool. Heel wat studenten komen met de trein, maar uiteraard verblijven er ook op studentenkamers. In de buurt van de campus bevinden zich momenteel ongeveer 180 koten.

Als onderwijsgemeente zijn deze studenten heel erg welkom. We willen dan ook dat zij kunnen verblijven in veilige en kwalitatieve studentenkamers. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver riep daarom het Topkot-label in het leven. Studentenkamers die overal mee in orde zijn, krijgen het label om aan de voordeur op te hangen.

“Dit kwaliteitslabel geeft de studenten zekerheid over de goede kwaliteit van hun kot”, vertelt N-VA-schepen van huisvesting Bart De Boeck. “Verhuurders zullen voortaan over een uitbatingsvergunning moeten beschikken. Wie vanaf het academiejaar 2024-2025 geen uitbatingsvergunning kan voorleggen, mag geen kamers meer verhuren.”

Niet alle studentenkamers in Sint-Katelijne-Waver voldoen momenteel aan de wettelijke normen. Het gemeentebestuur zal de verhuurders die niet in orde zijn, helpen om zich in regel te stellen.

Bart De Boeck, N-VA-schepen van huisvesting
0474 46 41 32, bart.de.boeck [at] skw.be