Sociale dienst verhuist naar gemeentehuis

Op 9 november 2018

Op dinsdag 13, woensdag 14 en donderdag 15 november verhuizen de maatschappelijk werkers van het OCMW in Sint-Katelijne-Waver naar het gemeentehuis. Vanaf donderdag 15 november kunnen de klanten van de sociale dienst terecht in het gemeentehuis. De inwoners van Sint-Katelijne-Waver kunnen voor een steeds ruimer aanbod terecht in het gemeentehuis. Enkele jaren geleden verhuisde ook het wijkteam van politie naar het gemeentehuis.

Het voorbije jaar vonden er verbouwingswerken plaats in het gemeentehuis van Sint-Katelijne-Waver. Dit was nodig om de zeventien medewerkers van het OCMW een plek te geven in het gebouw. Van deze gelegenheid werd ook gebruikt gemaakt om elf nieuwe spreeklokalen te bouwen. Burgemeester Kristof Sels (N-VA): "Om deze wijzigingen mogelijk te maken hebben we de indeling van het gemeentehuis grondig door elkaar gehaald. Alle medewerkers kregen het afgelopen jaar een andere werkplek".

Om de integratie tussen gemeente en OCMW voor te bereiden hebben we in 2017 de personeelsformaties van gemeente en OCMW samengevoegd. Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat er nog slechts één dienst financiën is voor beide organisaties. De verhuis was dus ook nodig om alle medewerkers bij de juiste diensten onder te brengen.

In 2017 werd in samenwerking met de stad Mechelen Zorgbedrijf Rivierenland opgericht. Onder andere het woonzorgcentrum en dienst thuiszorg van het OCMW werden ondergebracht bij het zorgbedrijf. OCMW-voorzitter Odette Vercraeye (N-VA): "Binnen het OCMW bleef enkel de sociale dienst actief. Het leek ons dan ook logisch dat zij onderdak zouden vinden in het gemeentehuis. Het kantoor in de Wilsonstraat zal in de toekomst volledig in gebruik genomen worden door de medewerkers van Zorgbedrijf Rivierenland."

Kristof Sels (N-VA) vult aan: "Het samenbrengen van alle diensten in het gemeentehuis heeft verschillende voordelen. Inwoners vinden alle dienstverlening in één gebouw. In het verleden kreeg ook het wijkteam van politie onderdak in het gemeentehuis. Bijkomend verwachten we dat de samenwerking tussen de diensten er op vooruit zal gaan. Een unieke kans die we dus niet konden laten liggen."

Van heel deze verhuisoperatie hebben we gebruikt gemaakt om elf spreeklokalen te bouwen. In deze lokalen kunnen de loketmedewerkers en de maatschappelijk werkers klanten ontvangen. Na de openingsuren kunnen alle medewerkers van het gemeentehuis de lokalen gebruiken voor overleg of als werkplek. Op deze manier zetten we de beschikbare ruimte in het gemeentehuis veel efficiënter in.

Sociale dienst blijft open

Volgende week verhuizen de laatste medewerkers van de sociale dienst naar het gemeentehuis. Tot en met woensdag 14 november kunnen de inwoners terecht in de Wilsonstraat, vanaf donderdag 15 november ontvangen de maatschappelijk werkers de klanten in het gemeentehuis. De sociale dienst kan u telefonisch bereiken via 015 30 50 00 of via het vertrouwde telefoonnummer van de maatschappelijk werker.

Voor meer in formatie, contacteer:

Kristof Sels, burgemeester en verantwoordelijk voor de dienstverlening in het gemeentehuis
0496 20 30 82 of burgemeester [at] skw.be

Odette Vercraeye, OCMW-voorzitter