Sint-Katelijne-Waver schenkt laptops aan kinderen met moeilijke financiële thuissituatie

Op 12 januari 2021

De gemeente Sint-Katelijne-Waver heeft tachtig tweedehands laptops aangekocht voor kinderen uit gezinnen die moeten terugvallen op een OCMW-uitkering. “We willen dat ieder kind tussen 9 en 18 jaar in onze gemeente kan beschikken over een laptop. In deze tijden is dat onmisbaar.”

In deze coronatijden vallen we massaal terug op digitale middelen voor sociaal contact, aankopen en onderwijs. Heel wat kwetsbare gezinnen beschikken niet over een computer. Vooral voor schoolgaande kinderen dreigt een enorme valkuil. De afwezigheid van een computer kan isolement en leerachterstand veroorzaken of vergroten.

Het is dus belangrijk dat alle kinderen kunnen beschikken over een degelijke laptop. Omdat laptops duur zijn en de markt van tweedehands laptops overbevraagd is, hebben wij als gemeente laptops aangekocht. We deden dat bij Circular.Brussels vzw. Het gaat om een investering van 28.556 euro. Voor deze aankoop kunnen we rekenen op de subsidie Armoedebestrijding van de Vlaamse overheid.

De sociale dienst van Sint-Katelijne-Waver heeft de laptops vorige week ontvangen. “Kinderen uit gezinnen die leven van een minimuminkomen, voornamelijk gezinnen met een OCMW-uitkering, krijgen een laptop ter beschikking. Ons Huis van het Kind is nu bezig met een bevraging bij de scholen om te weten te komen of er nog kinderen zijn die door een moeilijke financiële thuissituatie niet over een laptop kunnen beschikken. Het bijzonder comité voor de sociale dienst zal bekijken of we ook hen een laptop kunnen aanbieden", licht N-VA-schepen van sociale zaken An Coen toe.

Voor meer info, contacteer:
An Coen, schepen van sociale zaken
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be