Sint-Katelijne-Waver richt kinderraad ‘Skwebbelaars’ op: “Leden gaan op onderzoek”

Op 4 september 2021

Katelijnse kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar kunnen zich binnenkort kandidaat stellen als Skwebbelaar: een onderzoeksjournalist die de ideeën en wensen van kinderen en jongeren onderzoekt en meedeelt aan het gemeentebestuur. Als kindvriendelijke gemeente hecht het gemeentebestuur veel belang aan de stem van de jeugd. De kinderraad is dan ook een aanvulling op een breder verhaal rond jeugdparticipatie.

“Participatie is een kinderrecht”, weet N-VA-burgemeester Kristof Sels. “Als lokaal bestuur dragen we daarin een grote verantwoordelijkheid. De kinderen in de Katelijnse kinderraad zullen echt een actieve rol spelen. We gaan hen vormen tot onderzoeksjournalisten, onze Skwebbelaars, die de stem van kinderen ruimte geven. Een kinderraad 2.0, zeg maar. De kinderen komen dit schooljaar vijf woensdagnamiddagen samen. Ze onderzoeken een thema, bevragen experten en andere burgers – waaronder uiteraard ook andere kinderen – en komen zo tot een onderbouwde mening die ze overbrengen aan het bestuur. Op die manier hebben de Skwebbelaars echt impact op het beleid.”

Geen verkiezingen of burgemeester

Het gemeentebestuur kiest bewust niet voor een kinderburgemeester. “We willen niemand voortrekken. Elk kind in de kinderraad zal zijn best doen en verdient evenveel aandacht. We gaan daarbij uit van een gelijkheidsprincipe. Daarnaast willen we voorkomen dat enkel de populaire kinderen kans maken om Skwebbelaar te worden”, gaat N-VA-burgemeester Sels verder. “Een kinderraad bereikt maar een deel van de kinderen, dat erkennen we. Als kindvriendelijke gemeente willen we blijven inzetten op brede kinderparticipatie bij projecten. Dat kan themagericht of op basis van locatie.”

Lancering

Bataljong, de organisatie die jeugdraden en schepenen van jeugd verbindt, begeleidde de jeugdconsulent van Sint-Katelijne-Waver bij de opstart van de kinderraad. De kinderraad heeft een sterk pedagogisch en educatief aspect: kinderen leren overleggen, spreken in het openbaar, actief te luisteren naar anderen en ze krijgen zicht op de werking van een lokaal bestuur.

Op 13 september onthullen we hoe je je kandidaat kan stellen. We kunnen wel al vertellen dat je in het vijfde of zesde leerjaar moet zitten en in Sint-Katelijne-Waver moet wonen. Je hoeft niet per se in onze gemeente naar school te gaan. Geïnteresseerd? Hou dan zeker de Facebookpagina van ons Huis van het Kind of www.skw.be in de gaten!

Kristof Sels, burgemeester en schepen van jeugd (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be