Sint-Katelijne-Waver neemt ANPR-camera’s in gebruik

Op 2 december 2016
SKW ANPR camera's plan

Sint-Katelijne-Waver heeft zijn eerste ANPR-camera’s in gebruik genomen. Het is zo één van de de eerste gemeentes in Vlaanderen die ANPR inzet voor trajectcontrole op gemeentewegen. “We willen zo de verkeersveiligheid verhogen en de strijd tegen criminaliteit verderzetten”, dixit N-VA-burgemeester Kristof Sels.

Het afgelopen jaar gaf het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver het startschot voor de uitbouw van een ANPR-systeem in de gemeente. “Vandaag werden de eerste acht camera’s opgeleverd door de firma die ze installeerde en kregen de politie-inspecteurs een opleiding over de werking ervan. De camera’s en politie zijn nu helemaal klaar om overtreders te klissen”, stelt een trotste burgemeester Sels.

Meer verkeersveiligheid

Met ANPR wil het gemeentebestuur de verkeersveiligheid verhogen. Via het systeem kan de politie snelheden controleren over een bepaalde afstand (trajectcontrole) en controles uitvoeren op plaatselijk en/of zwaar vervoer. Vanaf vandaag registreren de camera’s nummerplaten en kunnen bestuurders aan de hand van trajectcontrole geverbaliseerd worden bij een te hoge snelheid.

De eerste acht camera’s staan langs de Walemstraat en de Berlaarbaan. Op vier plaatsen staan telkens twee camera’s, zodat in beide richting kan worden gecontroleerd. Het bestuur koos deze locaties niet toevallig. Door de werken in de Lange Zandstraat en de nakende aanleg van de fly-overs van de R6, krijgt de Walemstraat af te rekenen met heel wat sluipverkeer en dat drukt het gaspedaal soms stevig in. Op de Berlaarbaan staan de camera’s aan het kruispunt met de Leliestraat en school Hagelstein. Dit traject wordt erg druk gebruikt door leerlingen en ouders die naar school fietsen.

Intensievere strijd tegen criminaliteit

De sterkte van ANPR is zijn veelzijdigheid. Ook in de strijd tegen kleine en grote criminaliteit zijn ze erg effectief. “De camera’s kunnen automatisch nummerplaten scannen en die vergelijken met zogenaamde referentiebestanden”, legt Sels uit. “In die bestanden staan kentekens waarmee iets aan de hand is. Dit kan gaan om openstaande boetes, belastingschulden of verdachten die worden gezocht in het kader van opsporingsonderzoeken. Het systeem kan ook onverzekerde, gesignaleerde of gestolen voertuigen opsporen.”

Zeven locaties volgen

Door de hoge kostprijs van ANPR kiest de gemeente ervoor om de camera’s in fases te plaatsen. “In het voorjaar van 2017 plaatsen we nog camera’s op zeven andere locaties in onze gemeente”, vertelt N-VA-burgemeeser Kristof Sels. “Deze camera’s worden uitgerust met hoogtedetectie zodat ze het probleem van het zwaar verkeer in de dorpskernen van het centrum en Pasbrug kunnen aanpakken.”

De zeven locaties die binnenkort een ANPR-camera krijgen, zijn Hertstraat, Lemanstraat, Ijzerenveld, Borgersteinlei, Berlaarbaan, Duffelsesteenweg en Wilsonstraat. De twee laatstgenoemde camera's komen net over de grens met de gemeente Duffel. Strategisch gezien is dat een slimme zet. Het is evenwel het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver dat de kosten voor beide camera’s volledig draagt. De laatste camera zullen we plaatsen wanneer de heraanleg van de Stationsstraat een feit is. Die komt ter hoogte van Vossevelden en dan kunnen we ook trajectcontrole uitvoeren op de Stationsstraat.

De kostprijs van de nu geplaatste installaties met de nodige werkingsapparatuur bedraagt ongeveer 215.000 euro (incl. btw). De kostprijs van het totale project wordt geraamd op 580.000 euro (incl. btw).

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW