Sint-Katelijne-Waver financieel gezond: investeringen gegarandeerd zonder extra belastingen of leningen

Op 14 december 2021

Terwijl de gevolgen van de coronapandemie vele gemeenten financiële hoofdbrekers bezorgt, slaagt Sint-Katelijne-Waver erin om zijn zaakjes financieel mooi op orde te houden. In 2022 zal het gemeentebestuur geen extra leningen of belastingen moeten aangaan om de vooropgestelde investeringen te bekostigen.

Terwijl corona zorgt voor extra uitgaven en minder inkomsten, verwachte subsidies van Fluvius (deels) wegvallen en de energiekosten- en grondstofkosten pieken, slaagt Sint-Katelijne-Waver er vlot in om deze zaken op te vangen. Onze financiële dienst heeft bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan er opnieuw voor kunnen zorgen dat de begroting klopt!

We slagen daarin zonder de algemene personenbelasting of de opcentiemen op de onroerende voorheffing te verhogen. We moeten ook geen extra leningen aangaan. Hier en daar kunnen we bezuinigen. Andere projecten moeten we, als gevolg van de agenda’s van partnerorganisaties, opschuiven. Maar investeren blijft de norm! Alle grote projecten die voor de komende jaren op de planning staan, zullen we uitvoeren zoals gepland. Denk onder meer aan de nieuwe fuif- en evenementenzaal, waarvoor we 8,3 miljoen euro uittrekken, buitenaanleg inbegrepen. Maar ook de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver en enkele grote wegenis- en rioleringsprojecten zullen we de komende jaren uitvoeren.

Burgemeester Kristof Sels (N-VA) is tevreden met de financiële situatie van zijn gemeente. “Een goed huisvaderschap over de gemeentelijke financiën op korte en lange termijn is altijd één van onze hoofddoelstellingen geweest”, vertelt hij. “Dat laatste tonen we door voor de toekomst, de volgende legislatuur, al een potje opzij te zetten omdat we weten dat er dan grote kosten op pensioenvlak op ons afkomen. Dat we erin slagen om zonder extra belastingen onze plannen uit te voeren, stemt me fier.”

Sint-Katelijne-Waver is en blijft financieel een gezonde, vooruitziende gemeente. Met een schuldgraad van 597 euro per inwoner zitten we bij de laagste van alle gemeenten uit de regio.

Nieuwe kredieten

Bij de aanpassing van het meerjarenplan voorziet het gemeentebestuur kredieten voor verschillende nieuwe projecten. Voor andere projecten wordt het budget verhoogd. Een overzicht van de belangrijkste voor 2022:

acties regenboog- en gelijkekansenbeleid: + 10.000 euro jaarlijks vanaf 2022 (nieuw!)
sociale premies voor personen met handicap: +6.000 euro vanaf 2021
beperken overlast ratten via systeem van smartraps: + 27.300 euro in 2022 (nieuw!)
uitbouwen netwerk ANPR: + 60.000 euro, verschoven naar 2022-2023
heraanleg Waverstraat: + 71.000 euro in 2022
heraanleg Populierenstraat: + 25.000 euro in 2022
rioleringswerken Schrans: + 155.000 euro in 2022
subsidies kunstgrasvelden: + 125.000 euro in 2022
toelage Midzeelhoeve: + 25.000 euro jaarlijks vanaf 2022 (i.f.v. regionale erkenning)
citymarketing: + 14.000 euro jaarlijks vanaf 2022
subsidie voor een eindejaarsevenement: + 4.000 euro jaarlijks vanaf 2021 (nieuw!)
wandelpad Valkstraat (voetbal): + 35.000 euro in 2022 (nieuw!)
diverse projecten ikv algemeen gezondheidsbeleid: + 5.000 euro jaarlijks vanaf 2022 (nieuw!)
ruimen Schans van Bosbeek: +15.000 euro in 2022
parking Bosstraat: +270.825 euro, verschoven naar 2022
ketenaanpak dak- en thuislozen: + 9.100 euro jaarlijks vanaf 2022 (nieuw!)

Voor meer info, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester
0494 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be