Sint-Katelijne-Waver breidt digitale dienstverlening uit

Op 19 juli 2016

Sint-Katelijne-Waver investeerde de voorbije maanden in haar digitale dienstverlening. Eind april lanceerden we de nieuwe website voor gemeente en OCMW, begin juni startten we met de digitale bouwaanvraag en vanaf nu kunnen burgers via het digitaal loket een aantal attest aanvragen en meteen thuis in hun mailbox ontvangen. De attesten bevatten een digitale stempel en zijn dus rechtsgeldig. Om de inwoners kennis te laten maken met de vele voordelen van het digitaal loket, kan elk gezin een kaartlezer aankopen in het gemeentehuis voor slechts vijf euro.

"In 2015 organiseerde de gemeente een onderzoek bij inwoners en personeel, met de bedoeling om te achterhalen hoe we onze dienstverlening konden verbeteren. Dit onderzoekt resulteerde in een aantal concrete acties zoals meer werken op afspraak, verruimen openingsuren en het digitale luik vernieuwen en uitbreiden", licht burgemeester Kristof Sels (N-VA) toe.

Eind april van dit jaar lanceerden de gemeente al een nieuwe website voor gemeente en OCMW. Een website die vlot raadpleegbaar is via desktop, laptop, smartphone of tablet. De website is voorzien van een uitgebreide zoekmachine en zet de meest gezochte items centraal. De nieuwe website kreeg onlangs bij een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van gemeentelijke websites van de krant Het Nieuwsblad een score van 8,9/10.

Op 1 juni startten we met de digitale bouwvergunning; architecten en bouwheren, kunnen via www.sintkatelijnewaver.be hun bouwaanvraag digitaal indienen. Burgers die hun aanvraag digitaal indienen moeten tot eind dit jaar geen belasting betalen. Dit betekent al snel een besparing van 75 tot 250 euro. We hebben ondertussen vier aanvragen digitaal ontvangen.

Dus zijn we klaar voor de volgende stap. Het bestaande digitale loket wordt uitgebreid en nog gebruiksvriendelijker. Inwoners zullen twaalf documenten volledig digitaal kunnen aanvragen en meteen ontvangen in hun mailbox. Het gaat onder meer over een attest samenstelling van gezin, een uittreksel uit het bevolkingsregister of een bewijs van woonst. De documenten zijn voorzien van een digitale stempel die de echtheid ervan waarborgt. Ook handig: men moet niet meer naar het gemeentehuis komen, maar kan van thuis uit, 24 u op 24, één van deze attesten aanvragen en meteen ontvangen.

Om hiervan gebruik te maken heeft men wel een kaartlezer nodig. Om mensen aan te moedigen gebruik te maken van het nieuwe digitale loket, biedt de gemeente aan elk Katelijns gezin de mogelijkheid om zo een kaartlezer te kopen aan amper 5 euro per stuk. Daarvoor moet men nog wel even langskomen op het gemeentehuis. Op termijn zal het aantal attesten dat volledig digitaal kan aangevraagd worden, nog worden uitgebreid. “Op die manier willen we onze dienstverlening sterk verbeteren en vooral klantvriendelijker maken,” besluit Kristof Sels.

Digitaal loket biedt veel meer dan attesten

Naast officiële documenten kan je via het digitaal loket van www.sintkatelijnewaver.be ook feestmateriaal reserveren, een compostvat kopen, een bewonerskaart aanvragen,…

Sint-Katelijne-Waver verkoopt kaartlezers tegen voordelige prijs

Inwoners die hun documenten digitaal willen aanvragen en ontvangen,  hebben een desktop of laptop, een kaartlezer en de pincode van hun elektronische identiteitskaart nodig. Surf vervolgens naar www.sintkatelijnewaver.be en via de knop ‘ik wil een document aanvragen’ komt u automatisch in een overzichtsscherm. Hier kan u kiezen welk document u wil aanvragen.

Beschikt u nog niet over een kaartlezer, dan kan u die tegen de voordelige prijs van vijf euro per stuk aankopen in het gemeentehuis. Deze kaartlezer kan u ook gebruiken om volgend jaar bijvoorbeeld uw belastingaangifte te doen. We verkopen één kaartlezer per gezin.

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW