Schoolgebouwen Ursulinenklooster in Sint-Katelijne-Waver worden gerestaureerd

Op 25 juni 2021

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) zet het licht op groen voor de restauratie van de schoolgebouwen Ursulinenklooster in Sint-Katelijne-Waver. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 1.191.571,43 euro toe. Deze middelen komen uit het relanceplan Vlaamse Veerkracht, waarmee de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro investeert om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis.

“Het Ursulinenklooster in Sint-Katelijne-Waver is vooral bekend om zijn feeërieke wintertuin, maar het voormalige meisjespensionaat is een prachtig complex met elementen van de neogotiek, neoromantiek, neo-empire, art nouveau en art deco, dat nog steeds als schoolgebouw gebruikt wordt”, aldus minister Matthias Diependaele.

“Onroerend erfgoed vertelt vaak een lokaal verhaal en geeft mee vorm aan onze Vlaamse identiteit. Dankzij middelen uit het relanceplan kunnen de eigenaars van monumenten een ondersteuning krijgen om de waarde van het erfgoed te bewaren. Regelmatig onderhoud is de beste investering om dure restauraties in de toekomst te vermijden. Het gaat hier over de restauratie van een schoolgebouw, dus een gebouw met een sociale finaliteit. Zo zorgen we ervoor dat het maatschappelijk weefsel kan herstellen na de coronacrisis”, dixit de N-VA-minister.

De gevels en daken van de Villa worden gerestaureerd, net als de Boerderij die deel uitmaakt van het complex. De Villa en de Boerderij zijn twee gebouwen die in het zuidelijke deel van de site liggen, een eigen architectuurtaal karakter hebben en één geheel vormen. De gebouwen zijn momenteel niet in gebruik, maar kunnen na restauratie deel gaan uitmaken van de school. Voor de restauratiewerken wordt een premie van 1.191.571,43 euro toegekend.

"We zijn bijzonder blij dat we mede dankzij deze Vlaamse premie een belangrijk historisch onderdeel van ons Ursulinenklooster kunnen aanpakken. We slaan tevens een dubbele slag, de infrastructuur wordt in ere hersteld en gevrijwaard voor de toekomst en we voorzien extra plaats voor onderwijsfaciliteiten. Onze gemeente bevat een schat aan cultureel, historisch erfgoed, verspreid over de vier kernen. We mogen dan ook trots zijn en dankbaar voor deze toekenning", vult N-VA-burgemeester Kristof Sels aan.

Vlaamse Veerkracht

Vlaanderen zal de komende jaren met het relanceplan Vlaamse Veerkracht 4,3 miljard euro investeren om ons economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. Onroerend erfgoed moet haar steentje hiertoe bijdragen.

Minister Diependaele: “Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken voor onderwijs levert deze investering ook een sociale meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te genieten.”

Voor meer info, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be