"Pro meer werk en steun aan mensen die het echt nodig hebben!"

Op 1 oktober 2016

Het OCMW van Sint-Katelijne-Waver heeft haar aanvullende steunreglementering en de regeling op huurwaarborgen herbekeken.

Bedoeling is om de steun te geven aan mensen die het echt nodig hebben, de leefomstandigheden van mensen in kansarmoede te verbeteren en de OCMW-clienten maximaal te activeren. Want werk is nog steeds de beste garantie tégen armoede.

Omdat het leefloon vaak onvoldoende is om de eindjes aan elkaar te knopen geven OCMW’s zelf vaak een aanvullende steun. Elk OCMW heeft daarvoor haar eigen regeltjes en criteria.

“We hebben in het verleden al gesleuteld aan onze aanvullende steun” zegt OCMW-voorzitter Dave Van Oosterwyck “bijvoorbeeld door cash geld te vervangen door voedselcheques. Zo maken we de steun gerichter.”

Werk, werk, werk…

De voltallige OCMW-raad ging nu ook akkoord om geen aanvullende steun meer toe te kennen aan mensen die activeerbaar zijn. “Dat doen we niet om die mensen te straffen” aldus Van Oosterwyck, “integendeel, het moet mensen vooruit helpen. Werk is nog steeds de beste garantie tégen armoede, werk creëert eigenwaarde, brengt mensen vaardigheden bij, de taal en verruimt hun sociaal netwerk. En er is werk…”

Tegelijkertijd vaardigt het bestuur richtlijnen uit die de maatschappelijk werkers moeten in kaart brengen bij het sociaal onderzoek. Heeft de persoon in kwestie gewerkt in België of het buitenland? Heeft hij Nederlandse les gevolgd? Zijn er andere inspanningen geleverd naar integratie zoals bv. de kinderen stimuleren om regelmatig naar school te gaan, om aan te sluiten bij een sportvereniging,... Onderneemt men actie om de eigen situatie te verbeteren door bijvoorbeeld psychische of psychiatrische begeleiding of ontwenning van drugsverslaving? Is er vrijwilligerswerk gedaan? Enzovoort…

“Onze maatschappelijk werkers brengen nu al heel wat info in kaart. Maar het zijn de politici die beslissen over toekenning van de steun. Het is dan ook belangrijk dat het bestuur een totaalbeeld krijgt van de situatie van de OCMW-client.” aldus Van Oosterwyck.

Ook de medische ondersteuning zal vanaf nu alleen nog gelden voor voorgeschreven medicatie of in een behandeling op voorschrift van een bevoegd geneesheer.

Huurwaarborgen

Het OCMW stelt bovendien vast dat panden waar OCMW-klanten terecht komen vaak niet voldoen aan de nodige kwaliteitsvereisten. Het gaat soms om kleine, vochtige, slecht verlichte en verluchte woningen of zelfs kamertjes. Met de uitstroom van vluchtelingen uit asielcentra spelen sommige eigenaars hier handig op in. De huur ligt dan nog eens vrij hoog en de huurwaarborg dus ook. Dergelijke panden trekken ook te makkelijk kansarmoede aan.

“Mensen komen ons een huurwaarborg vragen maar als we die geven voor dergelijke panden, subsidieren we als overheid onrechtstreeks verkrotting. Dat kan niet.” zegt een strijdvaardige OCMW-voorzitter. “Recent nog hebben we IGEMO ingeschakeld en het pand is na een inspectie onbewoonbaar verklaard.”

Met het nieuwe reglement gaat het OCMW nog een stap verder. “We drijven de samenwerking met de woonwinkel op. Voor panden die op hun “zwarte lijst” staan, geven we sowieso geen huurwaarborg. Voor alle andere panden starten we een procedure kwaliteitscontrole op.  Dat betekent dat de woonwinkel binnen de 2 weken het pand aan een grondige inspectie onderwerpt. Is de woning volledig conform dan krijgt de verhuurder, bij wijze van beloning een conformiteitsattest. Indien ze niet volledig conform is maar er verbeterpunten zijn worden deze opgelijst en zal de verhuurder het attest pas ontvangen als de verbeteringen werden aangebracht. Indien er ernstige inbreuken zijn, zal de burgemeester onbewoonbaarheid opleggen.

“Op die manier gaan we verkrotting tegen” aldus Van Oosterwyck “en behoeden we OCMW-clienten voor ongezonde en onveilige huisvesting. We ondersteunen ook bonafide verhuurders want we sensibiliseren ze om hun pand helemaal in orde te krijgen en de malafide verhuurders die het niet te nauw nemen met de reglementering gaan er tussenuit.”

“Een win voor iedereen”, besluit Van Oosterwyck.

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW