Primeur in Vlaanderen: multifunctioneel sportnet in Sint-Katelijne-Waver

Op 30 juli 2021

Sinds 2008 spelen kinderen in Vlaanderen steeds minder vaak buiten blijkt uit onderzoek van Kind & Samenleving. Daarnaast is er een opvallende verschuiving naar ruimtes die een duidelijk recreatief doel hebben. Omdat het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver buitenspel wil stimuleren, zet het met de installatie van een multifunctioneel sportnet extra in op recreatieve ruimtes in openlucht.

Het multifunctioneel sportnet – een net dat je in hoogte kan verstellen zodat je er meerdere sporten mee kan beoefenen – kreeg een plaats op het speelterrein Buitengewoon Plekje in de Valkstraat. Lokale jeugdvereniging Scouts en Gidsen Parsival vroeg in het verleden al naar een volleybalnet. Na onderzoek van de jeugdconsulent en de sport- en gezondheidsadviseur koos het gemeentebestuur voor het multifunctioneel net dat meerdere leeftijdscategorieën en sportmogelijkheden bereikt.

“Het initiatief stimuleert een diversiteit aan spelvormen”, vertelt N-VA-burgemeester en schepen van sport en jeugd Kristof Sels. “Zowel het Huis van het Kind als de dienst samenleving en vrije tijd zetten graag in op initiatieven die spelen in openlucht aanmoedigen. Door verschillende soorten speeltoestellen te installeren, trekken we verschillende groepen jongeren en volwassenen de buitenlucht in.”

Bovendien is de plaatsing van dit multifunctioneel sportnet een primeur in Vlaanderen. “Daar zijn we erg trots op”, gaat burgemeester Sels verder. “Doordat je het net kan verstellen, kan je er bijvoorbeeld volleybal, badminton en voetbaltennis mee spelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Kristof Sels, burgemeester en schepen van sport en jeugd (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be