Politie en woonzorgcentra maken afspraken over efficiëntere samenwerking bij verdwijningen

Op 25 september 2016

Op maandag 26 september zit de politie van de zone Bodukap samen met de verschillende woonzorgcentra van haar grondgebied. Het doel: tot een optimale samenwerking komen wanneer een persoon met dementie vermist raakt.

Ouderenzorg en politie komen niet dagelijks met elkaar in contact. Maar wanneer een persoon met dementie thuis of in het woonzorgcentrum plots niet meer gevonden wordt, is de politie een belangrijke partner. Tot deze vaststelling kwamen de woonzorgcentra en het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver tijdens hun structureel overleg dat al enkele jaren bestaat. Daarom ondernemen ze actie om nauwer samen te werken met de lokale politiediensten.

“De bedoeling van deze samenwerking is om snel op te treden wanneer een persoon met dementie vermist wordt”, vertelt burgemeester en hoofd van de politie Kristof Sels. “Tijd is altijd van doorslaggevend belang bij een verdwijning, zeker bij personen met dementie. Ze beginnen te dwalen, gebruiken vaak medicatie, zijn te licht gekleed, … Een verdwijning van een persoon met dementie is dan ook altijd onrustwekkend.”

Maar de samenwerking gaat verder dan een éénvormig protocol. De politiediensten worden in de toekomst ook ondersteund door mensen uit de praktijk zodat ze hun aanpak echt dementievriendelijk kunnen maken.

Tijdwinst

De samenwerking een mooie stap vooruit. Het is van groot belang om op een correcte wijze tussen te komen in het geval van een verdwijning en daarom is dit partnership essentieel. Door vooraf afspraken te maken, is het voor de politie gemakkelijker om meteen een aantal onderzoeksdaden te stellen, wat tijdswinst oplevert.

Een aantal concrete maatregelen moet ervoor zorgen dat snel de juiste acties worden ondernomen. Op een  gezamenlijk verdwijningsformulier kan vooraf voor het grootste deel worden ingevuld. Ook de wijkinspecteurs worden betrokken en de cel vermiste personen van de federale politie biedt de nodige ondersteuning.

Met dit gezamenlijk project kan men van elkaar kan leren en weet men ook wat de verwachtingen zijn van de andere partner. Deze werkwijze maakt een vlotte samenwerking mogelijk. Op regelmatige tijdstippen zal het project worden geëvalueerd en worden bijgestuurd indien nodig.  Zo  komt men tot een optimale samenwerking om verdwenen personen zo snel mogelijk terug te vinden.

Ook wijkagenten krijgen opleiding

Dave Van Oosterwyck, schepen van sociale zaken en intergratiebeleid, is blij dat de politie op de vraag is ingegaan om onrustwekkende verdwijningen van bewoners uit het woonzorgcentrum op een meer efficiënte manier aan te pakken. “In het verleden hebben we steeds op de medewerking van de politie kunnen rekenen, maar verliep de opvolging niet altijd even vlot. Wij kunnen er nu voor zorgen dat de nodige documenten steeds klaarliggen zodat er geen kostbare tijd verloren gaat”, klinkt het tevreden. “De bewoner zo snel mogelijk terugvinden is tenslotte het belangrijkste. We vinden het ook een pluspunt dat de wijkagenten toelichting zullen krijgen over de omgang met personen met dementie. Want dit is niet altijd evident.”

Andere Bodukap-gemeenten doen mee

Bij de uitwerking van dit overleg, kwamen politiezone Bodukap en de Katelijnse woonzorgcentra tot de bevinding dat het goed zou zijn om bij hun initiatief ook de andere Bodukap-gemeenten te betrekken. Daarom werden ook de andere residentiële ouderenvoorzieningen van de gemeenten Bonheiden, Duffel en Putte uitgenodigd.