Plastic dopjes voor blindengeleidehonden

Op 5 oktober 2017

U werpt ze vast in de vuilnisbak, maar wist u dat de plastic dopjes erg nuttig kunnen zijn? Het Belgisch Centrum voor Geleidehonden (BCG) zamelt zulke dopjes in en verkoopt ze voor recyclage. Met de opbrengst kan het Centrum blindengeleidehonden kopen en opleiden.

In het gemeentehuis staat een grote ‘drop je dopje’-box waarin u uw dopjes van mineraal- en spuitwater, frisdrank, melk en fruitsap kwijt kan. Zo draagt u bij aan de zelfstandigheid en de veiligheid van blinde mensen. De medewerkers van het gemeentehuis geven alvast het goede voorbeeld. Sinds 1 januari vulden zij maar liefst dertien grote zakken met dopjes. Ook verschillende scholen doen mee.

“Naar aanleiding van werelddierendag op 4 oktober kwam een inwoonster samen met haar hond de verzamelaars bedanken. Dankzij het Belgisch Centrum voor Geleidehonden geniet zij sinds enkele maanden van de hulp en het gezelschap van haar viervoeter”, vertelt N-VA-schepen van dierenwelzijn An Coen.

Ook haar collega N-VA-schepen voor openbare werken, Joris De Pauw, is verheugd dat de dopjesactie zo’n succes kent. “Maar als gemeente doen we meer. Met grote en kleine ingrepen proberen we het leven van personen met een visuele beperking te vereenvoudigen. Zo voorzien we speciale reliëfstraatstenen aan verkeerslichten en oversteekpunten. Blindengeleidehonden herkennen deze. Ook de toegang tot het gemeentehuis is op die manier gemarkeerd.”

Wil u ook uw dopjes bijdragen? Breng ze dan naar het gemeentehuis. Daar vindt u een grote inzamelton.

An Coen, schepen van dierenwelzijn
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be