Gemeente ondersteunt opruimacties windhoos met aantal maatregelen

Op 9 januari 2024

De passage van de windhoos op 3 januari liet heel wat brokstukken achter. Inwoners van Sint-Katelijne-Waver die een grootschalige opruimactie organiseren, kunnen rekenen op steun van het gemeentebestuur. Daarmee wil het bestuur de solidariteit in de gemeente ondersteunen.

“De diensten van Sint-Katelijne-Waver en Putte bekommerden zich over de brokstukken op openbaar domein”, vertelt burgemeester Kristof Sels. “Maar er kwam ook heel wat puin terecht op privégronden. Inwoners ondernamen meteen actie. Ze brachten vrijwilligers bij elkaar om samen velden en weilanden op te ruimen. Dat is hartverwarmend en willen we graag ondersteunen.”

“Wie zelf een grootschalige opruimactie organiseert of dit al deed, kan daarom rekenen op financiële steun van het gemeentebestuur. Vanaf 25 deelnemers kan je rekenen op een bedrag tot 250 euro. Acties vanaf 50 personen steunen we graag met een bedrag tot 500 euro.”

“Kosten die in aanmerking komen, zijn bijvoorbeeld de kosten van opruimmateriaal, een warm drankje voor de helpende handen ... Hou zeker je rekeningen bij, die zijn nodig voor de terugbetaling. Plan je een actie? Breng ons alvast op de hoogte via info [at] skw.be. Heeft je opruimactie al plaatsgevonden? Mail ons de details en rekeningen via voorgaand e-mailadres.”

"Daarnaast krijgen de burgers uit de getroffen straten de mogelijkheid om zich meer dan de toegestane twee keer per dag naar het recyclagepark te begeven met hun brokstukken. Dat kan vanaf komende vrijdag tot en met het einde van deze maand."

"Tot slot benadrukken we nogmaals om zeker allé schade tot ten laatste 2 maart (termijn van 60 dagen) te melden bij het Vlaams Rampenfonds, zodat de kans op erkenning vergroot. Meer info daarover op volgende link. Wij blijven op Vlaams niveau ook de vinger aan de pols houden voor die extra ondersteuning."

Voor meer informatie, contacteer

Kristof Sels, burgemeester