Open Monumentendag in Sint-Katelijne-Waver

Op 6 september 2017

Het is een mooie traditie geworden op de tweede zondag van september: tijdens Open Monumentendag zetten we de deuren van een aantal interessante monumenten open. Op zondag 10 september kan u in Sint-Katelijne-Waver verschillende monumenten bezoeken, meerdere zelfs in primeur.

Het is een traditie dat de grote erfgoedactoren uit onze gemeente hun deuren openzetten tijdens Open Monumentendag. "We mogen, neen moeten, heel trots zijn op ons erfgoed. Dat tijdens Open Monumentendag zowel onze inwoners als mensen van buiten onze gemeente deze domeinen in hun pracht en praal kunnen (her)ontdekken, is erg belangrijk voor het toerisme in onze gemeente", benadrukt N-VA-schepen voor toerisme An Coen. (foto bij dit artikel: An Coen en Jan Van Itterbeeck, N-VA-fractievoorzitter gemeenteraad en penningmeester Wintertuin vzw, in de Wintertuin te Onze-Lieve-Vrouw-Waver).

Uiteraard is de Wintertuin één van de monumenten die u op 10 september kan bezoeken. Dit jaar zorgen ze voor een extraatje. Figuranten van Studio Belle Epoque Mechelen zullen in de Wintertuin en in het park, dat ook te bezoeken is, de sfeer van 1900 doen herleven door er te flaneren in kledij van toen.

Tijdens deze Open Monumentendag staat ook de voormalige parochie Hagelstein in de kijker. Erf en Heem organiseert een unieke tentoonstelling over de geschiedenis van de school en de parochie. Bezoekers kunnen ook een rondleiding volgen door de school, de kerk, de kapel en het vroegere klooster.

De oude Midzeelhoeves zijn een begrip in onze gemeente en de tweede zag in januari zijn laatste bewoner vertrekken. Tijdens Open Monumentendag kan u deze driehonderd jaar oude hoeve voor het eerst bezoeken.

Tot slot kan u in domein Roosendael kennismaken met het jeugdverblijf en de plannen om het op een duurzame manier van energie te voorzien.

Wintertuin en Park van de Ursulinen

Het Instituut van de Ursulinen met zijn befaamde wintertuin krijgt meer en meer internationale belangstelling. Dit jaar kan u tijdens Open Monumentendag de wintertuin in art nouveau, delen van de school en het Engelse park bezoeken.

Het park werd in de jaren 1910-1911 verbeterd en verfraaid onder leiding van Felix Brouwers. Het Jozef van Rompay-Davidsfonds-Genootschap stelde een tentoonstelling samen over deze Waverse tuinbouwdeskundige, die honderd jaar geleden overleed. U kan deze bezoeken in de Congozaal.

Figuranten van Studio Belle Epoque Mechelen zullen in kledij van 1900 flaneren door het park en de Wintertuin.

Rondleiding college Hagelstein

Tijdens twee gegidste rondleidingen om 14 uur en 15.30 uur ontdekt u de schoolgebouwen, de voormalige kerk Onze-Lieve-Vrouw-Van-Smarten en de kapel van het vroegere klooster van de Passionisten (vandaag het onderkomen van politiezone Bodukap). Wil u deze unieke rondleiding volgen, dan moet u vooraf inschrijven via communicatie [at] collegehagelstein.be.

Tentoonstelling Hagelstein

De heemkundige kring Erf en Heem publiceerde het boek ‘Hagelstein: langs paters wegen’ over de school en de voormalige parochie. Tijdens Open Monumentendag kan u tussen 14 en 17 uur in ’t Grom een tentoonstelling rond dit thema bezoeken.

Midzeelhoeve II

De tweede Midzeelhoeve (Midzelen 25) was meer dan driehonderd jaar onafgebroken bewoond. In januari van dit jaar verliet Achiel als laatste bewoner de oude hoeve, ooit een pachthoeve van abdij Roosendael. Groentemuseum ’t Grom nam de bewaring van de hoeve op zich en besloot er een nieuwe thuis van te maken voor haar uitgebreide collectie tuinbouwerfgoed. De hoeve wordt tijdens Open Monumentendag voor het eerst opengesteld. Kom een kijkje nemen tussen 13 en 18 uur.

Domein Roosendael

Omstreeks 1220 werd aan de Nete een cisterciënzerabdij opgericht. Tegen het einde van de 18e eeuw was de abdij uitgegroeid tot een indrukwekkend complex van gebouwen. Van die middeleeuwse vestiging blijft vandaag, behalve enkele muurresten, bovengronds nauwelijks iets over. De gebouwen die er nu nog staan, doen dienst als jeugdverblijfcentrum en het is een hele uitdaging om hier energiebewust mee om te gaan. Om 11 en 14 uur kan u een rondleiding volgen over de plannen om het jeugdverblijfcentrum op een duurzame manier van energie te voorzien. Ondertussen kan u genieten van de vele indrukwekkende en merkwaardige bomen in het prachtig landschapspark.

Voor meer informatie, contacteer:
An Coen, N-VA-schepen van toerisme
0478 22 21 36, an.coen [at] skw.be