Nieuwe groene long langs R6 krijgt naam Elzebos

Op 26 september 2023

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft 'Elzebos' gekozen als de naam voor de nieuwe groene long die het gaat aanleggen langs de R6. Deze naam is het resultaat van een oproep bij de buurtbewoners. Op dinsdag 26 september steken de gemeente en de buren ook de hoofden bij elkaar om samen de brainstormen over de invulling van dit nieuwe bosgebied.

Tussen de R6 en de Walemstraat bevinden zich velden, weides en bossen. Een deel van die bossen en weiden, samen goed voor 6,26 hectare, gaat het gemeentebestuur ontwikkelen tot een groene long. In juni lanceerde het gemeentebestuur een oproep bij de buurtbewoners voor een naam. “Maar liefst 48 voorstellen werden ingediend”, vertelt N-VA-schepen van omgeving Bart De Boeck. “De naam Elzebos, in enkele varianten, kwam vijf keer terug. Een sterke, duidelijke naam ook en dus was het voor ons niet moeilijk om een keuze te maken.”

De komende maanden gaat het gemeentebestuur een natuurbeheerplan opmaken voor het Elzebos. “We willen de groene long inrichten met ruimte en respect voor ontspanning, natuur en omgeving. Zo geven we aan dit gebied meer ecologische en maatschappelijk waarde”, aldus schepen De Boeck.

Overleg met buurtbewoners

Op dinsdag 26 september organiseert het gemeentebestuur een participatieavond over dit nieuwe bos. “Samen met hen willen we brainstormen over de invulling van het bos”, vertelt burgemeester Kristof Sels, bevoegd voor participatie. “Willen zij wandelwegen, rustbanken, speelelementen, … We vinden het belangrijk dat het Elzebos een bos wordt waar de buurtbewoners kunnen komen om te ontspannen. Dus luisteren we graag naar hun wensen en ideeën voor de invulling ervan.”

De participatieavond vindt plaats in de refter van basisschool Octopus en begint om 19.30 uur. Iedereen is welkom.

Fietsverbinding langs R6

In augustus ging ook de aanleg van een nieuwe fietsverbinding tussen de R6 en het Elzebos van start. Dit fietspad zal de Liersesteenweg en de Antwerpsesteenweg met elkaar verbinden. “Als alles vlot verloopt, zal dit fietspad tegen eind oktober klaar zijn”, besluit burgemeester Sels.

Foto’s: geografische aanduiding van het nieuwe Elzebos (en het fietspad langs de R6 dat momenteel aangelegd wordt)

Bart De Boeck, N-VA-schepen van omgeving
0474 46 41 32, bart.de.boeck [at] skw.be