Kandidaturen voor de Katelijnse kinderraad welkom vanaf nu

Op 13 september 2021

Vorige week werd bekend dat Sint-Katelijne-Waver een kinderraad zal oprichten, maar niet in de klassieke vorm. De leden, Skwebbelaars genaamd, gaan op onderzoek naar de ideeën en wensen van Katelijnse kinderen en jongeren en delen die mee aan het gemeentebestuur. Tot 4 oktober kunnen kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar hun kandidatuur inzenden.

“In onze kinderraad spelen de kinderen een actieve rol met een echte impact op het beleid”, vertelt Kristof Sels, N-VA-burgemeester en schepen van o.a. jeugd en participatie. “De voorwaarden voor de kandidatuur zijn simpel: we zoeken een 15-tal kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar die in onze gemeente wonen en zich dit schooljaar vijf woensdagnamiddagen kunnen vrijmaken. We willen graag van hen weten wat ze zouden doen of veranderen als ze zelf burgemeester waren. En we zijn natuurlijk ook benieuwd naar hun motivatie om Skwebbelaar te worden.”

Met een brief of leuke video

“Op www.skw.be/skwebbelaars vind je meer info en een video waarin we duidelijk uitleggen wat we precies van een Skwebbelaar verwachten”, gaat jeugdconsulent Yente Wijns verder. “Op die pagina vinden de kinderen ook een invulblad waarmee ze hun kandidatuur kunnen indienen. Maar dat mag ook op een andere manier! Aan de hand van een leuke video bijvoorbeeld. Zolang ze de vragen maar beantwoorden en ons de nodige gegevens bezorgen. De eerste kinderraad gaat door op woensdag 20 oktober.”

Huis van het kind zal de Skwebbelaars zelf selecteren. Samen met Skwibus natuurlijk, die zich voor de kinderraad wapent met tablet en microfoon zoals een echte onderzoeksjournalist. “We organiseren geen verkiezing en kiezen bewust niet voor een kinderburgemeester. Dit omdat we niemand willen voortrekken en willen voorkomen dat enkel populaire kinderen kans maken om Skwebbelaar te worden”, verduidelijkt N-VA-burgemeester Sels. “Ons huis van het kind is alvast heel erg benieuwd naar alle inzendingen!”

Kristof Sels, burgemeester en schepen van jeugd (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be