In nieuwe Waverse dorpskern rijden auto’s achter de kerk van zuid naar noord

Op 20 oktober 2023

In het kader van de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver moest het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver nog een belangrijke knoop doorhakken, namelijk die van de rijrichting achter de kerk. De beslissing is nu genomen: het bestuur kiest voor een rijrichting van zuid naar noord.

De dorpskern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver gaat voor ingrijpende aanpassingen. Dijk en Dorp krijgen nieuwe gescheiden riolering en ook bovengronds ondergaat het dorpshart een hele metamorfose. “Met de dorpskernvernieuwing willen we een toegankelijke, veilige, kindvriendelijke en duurzame dorpskern creëren die ruimte biedt voor ontmoeting en beleving”, vertelt burgemeester Kristof Sels.

“Om tot het ontwerp te komen, doorliepen we een uitgebreid participatietraject. We willen immers een ontwerp waar inwoners en handelaars helemaal achter staan en ik meen te mogen zeggen dat dat gelukt is. De nieuwe dorpskern zal het dorpsgevoel en dorpsleven voor de komende vijftig jaar bepalen”, aldus de burgemeester.

Mobiliteitsstudie

Tijdens een informatieavond stelde het gemeentebestuur in april de ontwerpplannen voor aan de bewoners en handelaars van Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Nadien volgden nog enkele kleine bijsturingen. Wat toen nog niet vastlag, was de rijrichting achter de kerk, waar eenrichtingsverkeer van kracht is en blijft. Momenteel rijdt het verkeer daar van noord (Bosstraat) naar zuid (Dorp).

Om de mobiliteitsknopen door te hakken, liet het gemeentebestuur een mobiliteitsstudie uitvoeren. De resultaten hiervan werden voorgesteld tijdens een raadscommissie in juni. Nadien kregen de raadsleden de tijd om hun advies en eventuele bijkomende argumenten voor de ene, dan wel de andere optie door te geven. “Deze bevraging bracht geen nieuwe objectieve argumenten naar voor”, aldus burgemeester Sels.

Aantal belangrijke voordelen

Wat betreft de rijrichting achter de kerk was de mobiliteitsstudie erg duidelijk: een rijrichting van zuid (Dorp) naar noord (Bosstraat) geniet de voorkeur. Desondanks dat dit geen kleine aanpassing is, verkoos het gemeentebestuur toch die optie. In de vernieuwde dorpskern zal het verkeer achter de kerk dus omgekeerd rijden dan nu.

“Volgens de studie zijn er een aantal voordelen aan het omkeren van de rijrichting”, vertelt N-VA-fractieleider Geert Vertommen. “Het sluipverkeer achter de kerk zal verminderen aangezien doorgaand verkeer aangemoedigd wordt om de hoofdas te volgen omdat dat vlotter gaat en tijdswinst oplevert.”

“Verkeer dat toch kiest om achter de kerk door te rijden, zal in hoofdzaak bestemmingsverkeer zijn dat in de aanliggende handelszaken moet zijn. Dat bestemmingsverkeer zal trager rijden dan doorgaand verkeer, wat dan weer een positieve invloed heeft op de veiligheid”, gaat de fractieleider verder.

“Door van zuid naar noord te rijden, zal er geen wachtrij ontstaan tussen de wagens die daar parkeren, zo leert de studie ons. Als we de huidige rijrichting zouden behouden, zou dat wel zo zijn. Geen wachtrij betekent meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers, vlotter parkeren en een betere zichtbaarheid voor de wagens die er rijden. Ook de zichtbaarheid ten opzichte van fietsers die uit het wegje richting Vinkenhof-parking komen, zal veel beter zijn”, somt fractieleider Vertommen nog extra voordelen op.

“We hebben de voorbije maanden hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en hebben daarbij ook altijd getracht het oordeel van de omwonenden en de handelaars in rekening te brengen. Wat nu is afgeklopt vormt in die zin een mooi evenwicht tussen participatie van de burgers enerzijds en de bevindingen van het studiebureau anderzijds”, maakt Vertommen zich sterk.

Nutswerken zijn gestart op 5 oktober

De start van de werken voor de dorpskernvernieuwing is voorzien begin volgend jaar, wellicht in februari of maart. “Later dit najaar zullen we samen met Pidpa-HidroRio en Aquafin de aannemer aanstellen”, pikt burgemeester Kristof Sels weer in. “Samen met hem zullen we de startdatum van de werken vastleggen. Zodra beide bekend zijn, organiseren we een infoavond voor de buurtbewoners.”

In oktober, november en december zullen de nutsmaatschappijen al voorbereidende werken uitvoeren. Deze zullen beperkte hinder met zich meebrengen, maar verkeer blijft overal doorkunnen.

Contact:

Kristof Sels - kristof.sels [at] n-va.be

Geert Vertommen - geert.vertommen [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is