Gemeentehuis Sint-Katelijne-Waver neemt nieuw onthaal in gebruik: nog meer en snellere service!

Op 4 november 2022

In het gemeentehuis van Sint-Katelijne-Waver werd tijdens de herfstvakantie het nieuwe onthaal in gebruik genomen. Het nieuwe onthaal vergemakkelijkt de nieuwe manier van werken waarbij inwoners voor heel wat zaken meteen aan het onthaal geholpen worden en niet worden doorverwezen naar de specifieke dienst.

“In ons vorige dienstverleningsconcept had het onthaal vooral een doorverwijsfunctie”, steekt burgemeester Kristof Sels van wal. “Slechts in een beperkt aantal gevallen werden burgers al effectief aan het onthaal bediend. Denk aan de aankoop van vuilniszakken en het afhalen van een rijbewijs of reispas. Sinds enige tijd werken we met een nieuw dienstverleningsconcept waarbij het onthaal een veel uitgebreidere rol kreeg toebedeeld. Om die rol optimaal te kunnen vervullen, was een fysieke aanpassing nodig.”

Zo weinig mogelijk doorverwijzen

In het nieuwe dienstverleningsconcept wil men in Sint-Katelijne-Waver de bezoeker van het gemeentehuis zoveel als mogelijk meteen aan het onthaal verder helpen. “Enkel wanneer er een specialisatie vereist is of wanneer de afhandeling langer dan vijf minuten duurt, verwijzen we nog bezoekers door naar een specialist bij de diensten”, aldus burgemeester Sels. “In alle andere gevallen wordt de burger door onze onthaalmedewerkers geholpen aan de nieuwe onthaal- en snelbalie.”

Inschrijven voor activiteiten, ophalen en afleveren van tal van documenten, een verhuis doorgeven, zaken in verband met je identiteitskaart, … Het kan voortaan allemaal aan het vernieuwde onthaal. “Het aanbod zal nog regelmatig uitbreiden”, gaat burgemeester Sels verder. “Ons onthaal is geëvolueerd naar een dynamische onthaal- en snelbalie waar de burger steeds snel en met de glimlach geholpen wordt. Deze dienstverlening is uiteraard enkel mogelijk dankzij ons fantastisch team van onthaalmedewerkers.”

Kindvriendelijk en aangepast voor mindervaliden

Als gevolg van deze vernieuwde manier van werken waren fysieke aanpassingen aan het onthaal nodig. “De beschikbare ruimte was hiervoor niet efficiënt genoeg ingericht”, zegt burgemeester Sels. “Ons vernieuwde onthaal beschikt nu over heel wat meer stockageruimte en twee gelijkwaardige werkplekken waar medewerkers bezoekers kunnen verder helpen. Ook op drukke momenten kunnen we op die manier een vlotte dienstverlening garanderen.”

Het nieuwe onthaal heeft ook een lager gedeelte. “Dat is specifiek voor personen in een rolwagen en voor jonge kinderen. Zo kunnen we ook hen vlot te woord staan.”

Aan het onthaal komen trouwens ook geen externe telefoons meer toe. “Wie naar het gemeentehuis belt, komt terecht bij ons klantencontactcenter. Dat is een win voor alle partijen. Wie belt, moet niet wachten tot een medewerker klaar is met een bezoeker aan het onthaal. Bezoekers aan het onthaal moeten niet langer ‘efkes wachten’ wanneer de telefoon rinkelt. En onze medewerkers moeten zich niet langer in bochten wringen om mensen tegelijk aan de telefoon en fysiek aan het onthaal verder te helpen”, aldus burgemeester Sels.

Overzicht producten onthaal en snelbalie

Hieronder vind je een overzicht van zaken waarvoor je aan de nieuwe onthaal- en snelbalie terecht kan:

aankopen van vuilniszakken, pmd-zakken en skwinkelbonnen;
aanvragen en het afhalen van bewonerskaarten;
afhalen van uittreksel uit het strafregister, (internationale) rijbewijzen, reispassen en rattenbakjes;
aangeven van adreswijziging (bij verhuis binnen gemeente en bij aankomst uit andere gemeente) en het laten inlezen van identiteitskaart na adreswijziging;
aanvragen en afhalen van nieuwe PIN- en PUK-code voor identiteitskaart;
deblokkeren van identiteitskaart en wijzigen van PIN-code;
invullen en laten ondertekenen van reistoelating voor minderjarigen;
wettigen van handtekening op documenten, 
aanvragen van diverse attesten (hoofdverblijfplaats, gezinssamenstelling, attest van leven, …) uit het bevolkingsregister;
inschrijven voor evenementen of het aankopen van tickets hiervoor (seniorennamiddag, seniorenreis, Katelijnse Keien, …)
afhalen van materiaal voor zwerfvuilacties en kleiner feestmateriaal (fuifbox, volksspelen);
doorgeven van meldingen over sluikstort, openbare wegen, pleinen, voet- of fietspaden, openbaar groen, straatmeubilair, dierenwelzijn, achtergelaten fietsen, milieuproblemen of -hinder, huisvuilophaling, gas en elektriciteit;
folders en brochures van onze gemeente (vrije tijd, toerisme en cultuur), afvalkalender, stratenplan;
klevers reclamedrukwerk voor brievenbus;
maken van een afspraak bij één van onze diensten (bevolking, vreemdelingenzaken, burgerlijke stand, ruimtelijke ordening, sociale dienst, …)

Voor alle andere zaken helpen de specifieke diensten je verder. Hiervoor moet je wel een afspraak maken via , 015 30 50 00 of aan het vernieuwde onthaal.

“Ben je niet zeker of je een afspraak nodig hebt, dan wel dat onze medewerkers aan het onthaal je kunnen helpen? Doe dan eerst even een belletje naar 015 30 50 00 en onze mensen bekijken samen met jou hoe je het snelst geholpen bent”, besluit burgemeester Sels.

Foto: burgemeester Kristof Sels, diensthoofd Lieve Van Herck en het team onthaalmedewerkers (Karin, Laurens, Evy en Birgitte) aan het vernieuwde onthaal.

Voor meer informatie, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester en schepen van dienstverlening
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is