Gemeente Sint-Katelijne-Waver introduceert Payconiq

Op 24 juli 2019

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver is voortdurend op zoek naar het verbeteren van haar dienstverlening. Sinds kort kunnen de klanten bij de gemeente betalen via Payconiq.

Klanten kunnen bij de gemeentelijke diensten en tijdens activiteiten cash betalen of via bancontact. Sinds kort is een betaling ook mogelijk via Payconiq. Meer en meer mensen en handelszaken stappen over op de betaling via de app Payconiq. De app is gratis en kan zowel gebruikt worden om onderling te betalen, af te rekenen in winkels en online betalingen uit te voeren.

Er zijn zowel voordelen voor de klant als de gemeente. De klant kan makkelijk, snel en veilig betalen. Ook als de bankkaart is gestolen kan de klant via de app betalingen uitvoeren. Voor de gemeente zijn er verschillende voordelen. Er is minder cash geld in omloop, wat ons beter beveiligt bij diefstal. Minder cash geld betekent ook minder werk voor onze medewerkers om het geld te registreren. Tot slot zijn de kosten voor de gemeente lager bij een betaling via Payconiq dan een betaling via bancontact.

Voortaan kunnen de klanten in het gemeentehuis, voor betaling van evenementen in de bibliotheek en bij evenementen zoals ‘Sint-Katelijne-Waver zingt’ betalen via de app. We onderzoeken nog of ook het betaalsysteem aan het kampeerautoterrein en de uitleenterminal in de bibliotheek kunnen uitgerust worden met een QR-code.

N-VA-burgemeester Kristof Sels, bevoegd voor dienstverlening: “Mensen kunnen cash blijven betalen maar we willen de maatschappelijke trend om meer en meer digitaal te betalen niet aan ons laten voorbij gaan. We zijn er van overtuigd dat we hiermee tegemoet komen aan de behoeften van een groot deel van onze klanten.”

Kristof Sels, burgemeester (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be