Eerste expertengroepen van start in Sint-Katelijne-Waver

Op 3 juni 2021

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft verschillende expertengroepen opgericht. Het wil zich door inwoners laten adviseren over zaken zoals regenboogbeleid, de aanleg van sterrenweides, fair trade, de evaluatie van de fietsstraten en ontwikkelingssamenwerking.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver rolde begin dit jaar een nieuwe participatiebeleid uit. Nu verschillende adviesraden zoals sportraad, cultuurraad en milieuraad niet meer verplicht zijn, wil de gemeente mensen samenbrengen rond concrete onderwerpen. De voorbije weken lanceerde het bestuur oproepen naar inwoners om zich kandidaat te stellen voor verschillende expertengroepen. Een expertengroep geeft advies over een vooraf duidelijk afgesproken onderwerp en heeft een tijdelijk karakter. Dit zijn enkele van de thema’s.

Expertengroep regenboogbeleid: In het kader van gelijke rechten voor LGBTQ+ wil het gemeentebestuur meer doen dan enkel de regenboogvlag uithangen op 17 mei, de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie. Vorig jaar al tekenden we in op de PAARS-campagne die lesmateriaal voorziet voor middelbare scholen. Met de expertengroep regenboogbeleid willen we bekijken welke stappen we nog kunnen zetten.

Expertengroep sterrenweide: Ouders die hun kindje verliezen tijdens de eerste 179 dagen van de zwangerschap, hebben niet de kans om het te begraven op een gewone begraafplaats. Voor hen willen we een sterrenweide inrichten. Onze diensten hebben een eerste voorstel uitgewerkt, maar we willen het graag aftoetsen bij mama's en papa's die het meemaakten. Vaak zijn er kleine gevoeligheden waar je als buitenstaander niet aan denkt. We willen luisteren naar hun gevoelens, ideeën en voorstellen om de sterrenweide zo goed mogelijk in te richten. Volgend voorjaar willen we de eerste sterrenweide klaar hebben op de begraafplaats van Elzestraat.

Expertengroep fair trade: Sint-Katelijne-Waver mag zich al verschillende jaren een FairTradeGemeente noemen. Samen met enthousiaste inwoners willen we acties op poten zetten om het duurzame beleid ook de komende jaren in de kijker te zetten.

Expertengroep fietsstraten: De fietsstraten deden in 2018 hun intrede in de gemeente. In december en januari liep een online bevraging waarbij de inwoners hun ervaringen en suggesties over de fietsstraten konden doorgeven. Wie dat wilde, kon zich ook opgeven voor de expertengroep waarmee we de komende maanden een diepgaandere evaluatie zullen maken en het beleid rond de fietsstraten verder uitwerken.

Expertengroep ontwikkelingssamenwerking: Al vele jaren ondersteunt het gemeentebestuur inwoners die projecten rond ontwikkelingssamenwerking op poten zetten. De nieuwe expertengroep ontwikkelingssamenwerking zal subsidieaanvragen beoordelen en advies verlenen aan het gemeentebestuur rond het al of niet toekennen van financiële ondersteuning aan ontwikkelingsprojecten van inwoners in binnen- en buitenland.

Burgemeester Kristof Sels (N-VA), bevoegd voor inspraak en participatie: “We stellen vast dat er veel interesse is bij onze inwoners voor deze manier van werken, ook al zijn de onderwerpen niet altijd even makkelijk. We stellen ook vast dat we andere inwoners aantrekken dan gewoonlijk. Wie ook graag actief mee nadenkt over onze gemeente, kan terecht op participatie.skw.be. Daar verschijnen regelmatig oproepen van het gemeentebestuur over inspraak en participatie rond allerhande thema’s.”

De oproepen voor kandidaten voor de expertengroepen fair trade, fietsstraten en ontwikkelingssamenwerking zijn intussen afgelopen. Die voor het regenboogbeleid en de sterrenweide lopen nog. Ook voor het regionaal mobiliteitsplan bijvoorbeeld werd inspraak van inwoners gevraagd.

Voor meer info, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester en schepen van communicatie, inspraak en participatie (N-VA)
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be