"Dierenwelzijn is geen bijzaak, integendeel!"

Op 15 juni 2016

Bevoegde N-VA-schepen An Coen maakt tussentijdse balans op

Naast de bevoegdheden financiën, personeel en toerisme is An Coen (N-VA) ook schepen voor dierenwelzijn.  Een serieuze boterham.  Toch is dat laatste geen bijzaak voor haar, wel integendeel. Ruim drie jaar ver in deze legislatuur, blikt ze terug op alle reeds genomen beleidsinitiatieven.

“Dierenwelzijn werd en wordt te vaak als een bijzaak gezien. Dat vind ik vreselijk. Ik zie ook niet in waarom dat van secundair belang zou zijn. Onze gemeente telt heel veel huisdieren, kleinvee en vee. Hun welzijn is eenieders plicht, zowel van de eigenaar als van de lokale overheid”, vat N-VA-schepen Coen aan. Bij het einde van de legislatuur wil ze naar eigen zeggen meer dan één spreekwoordelijke steen in de rivier verlegd hebben. Laten we even samenvatten wat we steeds verwezenlijkt hebben.

Zwerfkatten en een chiplezer

De problematiek van zwerfkatten is in elke Vlaamse gemeente een oud zeer. In Sint-Katelijne-Waver wil men daarmee komaf maken. “Niet enkel worden ze gecastreerd of gesteriliseerd op kosten van de gemeente, maar tevens worden ze gescreend op eventuele ziekten. Gewonde zwerfkatten opereren we indien nodig en laten we dus niet meer zomaar inslapen”.  Daarnaast kocht men voor de technische dienst een chiplezer aan. “Als een dier jammerlijk aangereden werd, kan nu de eigenaar van dat dier verwittigd worden”.

Meer slagkracht via nieuw politiereglement

“Preventief werken is één zaak. Maar dweilen met de open kraan haalt weinig uit”, gaat schepen Coen verder. Men wil ook kunnen optreden in geval van verwaarlozing of mishandeling. “We hebben een budget voorzien voor een extra ambtenaar die zich enkel en alleen op dierenwelzijn zal toeleggen, deze zal starten op 01/07/2016. Ook pasten we het politiereglement aan. Voortaan kan de politie GAS-boetes uitschrijven in geval van inbreuken op het dierenwelzijn”.

Eigen adviesraad en Dierenasiel Mechelen

“Onze gemeente telt heel wat vrijwilligers met een hart voor dieren en kennis te over, het bundelen van die krachten in zo’n raad is de logische volgende stap”.

Maar in het aanpakken van dierenverwaarlozing en –mishandeling moet er ook over de gemeentegrenzen heen gewerkt worden, luidt het. “Onze gemeente werkt nauw samen met het dierenasiel van Mechelen, ook qua sensibilisering. Als lid van hun raad van bestuur stel ik tot m’n grote vreugde vast dat het aantal teruggebrachte dieren (na adoptie, red.) tot bijna nul herleid werd, sinds we beslisten om niet langer de mensen te laten kiezen uit onze adoptiedieren maar zelf te zoeken naar een ideale match”

Tijdelijke slachtvloer weg, vuurwerkverbod

Vroeger had men in deelgemeente Onze-Lieve-Vrouw-Waver een tijdelijke slachtvloer. Maar die behoort sinds het aantreden van Coen tot het verleden. “Klopt, ik heb me met hand en tand daartegen verzet. Gelukkig viel dat samen met de intussen gewijzigde wetgeving op onverdoofd slachten”, dixit de schepen. Ook vuurwerk zint haar niet. “Ik sta daar niet alleen in. Ook dit jaar ontving onze gemeente heel wat klachten over per definitie niet toegestaan vuurwerk. En ook ditmaal met uitgebroken en verdwaalde dieren, groot en klein, als resultaat. Dit enkel en alleen door de plotse angsten die ze doorstaan. In sommige gemeenten stierven er weer dieren door vuurwerk. Om vuurwerk af te steken, heb je in onze gemeente uitdrukkelijk toestemming nodig van onze burgemeester. Die werd niet gegeven en toch … In de toekomst controleren we dit strenger en aarzelen we niet om boetes uit te schrijven!”  klinkt ze strijdvaardig.

Hondenweides

Gelukkig is het niet enkel kommer en kwel op haar departement dierenwelzijn. “Dat is ook waar. (glimlacht) Zo bereiden we meerdere nieuwe hondenweides voor, verspreid over de gemeente, waar die viervoeters onder toezicht kunnen worden losgelaten, met elkaar leren omgaan en ravotten. Want weet je, net als wij hebben dieren ook sociaal contact en ruimte voor zichzelf nodig, ja toch?”

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW