Dertien nieuwe fietsstraten in Sint-Katelijne-Waver!

Op 28 juni 2018

Begin deze week zijn we gestart met het aanbrengen van de verkeerssignalisatie in dertien fietsstraten. In deze straten bepaalt voortaan de fiets het tempo, de auto is er te gast.

Fietsstraten duiken steeds vaker op in het Vlaamse straatbeeld. In een fietsstraat geniet de fiets een bevoorrechte positie. Hij mag de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, of de helft ervan indien het een rijbaan is met tweerichtingsverkeer. In een fietsstraat mogen motorvoertuigen de fietsers niet inhalen. De snelheid is er beperkt tot 30 km/u. De veiligheid van de fietser staat voorop.

In Sint-Katelijne-Waver waren er al twee fietsstraten, de Rozenlaan en de IJzerensteinlei. Daar komen er nu dertien bij: Albertstraat, Vossevelden, Bosveld, Patersweg, Schrans (tussen Wolvenstraat en Schranshoeve, in het andere deel ligt een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad), Vinkenhofstraat, Erfstraat (tussen Bosstraat en Boterhoek), Boterhoek, Lemenhoekstraat, Spie, Hoogstraat, Kegelslei en Oudestraat.

In totaal hebben we nu 11 kilometer aan fietsstraten. Met deze fietsstraten willen we de fiets nog meer promoten als hét vervoersmiddel voor verplaatsingen binnen onze gemeente. Ze zijn een mooie aanvulling op de vele alternatieve fietsverbindingen die we al hebben. U herkent de fietsstraten aan de verkeersborden die aan het begin en einde van de fietsstraat staan en aan de fietslogo’s met pijlen op de weg.

Voor meer in formatie, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester
0496 20 30 82, kristof.sels [at] n-va.be