ANPR tegen vrachtverkeer in dorpskernen

Op 3 mei 2019

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver wil het vrachtverkeer bannen uit de dorpskernen. ANPR-camera’s moeten hiervoor zorgen. Op 1 mei trad het systeem in werking voor de kernen Centrum en Pasbrug-Nieuwendijk.

Als gemeente willen we zwaar verkeer zoveel mogelijk weren uit de dorpskernen. Daarom werkten we enkele jaren geleden een plan uit dat het vrachtvervoer naar de drie bedrijventerreinen in de gemeente leidt. Dat combineerden we met gebieden waar een tonnagebeperking geldt. Zo willen we verkeer van +3,5 ton weghouden uit de dorpskernen wanneer ze daar niet moeten zijn. Het uitgangspunt is om zwaar verkeer zoveel mogelijk gebruik te laten maken van de R6.

Om dit plan tot uitwerken te brengen, investeerde de gemeente in ANPR-camera’s. Via trajectcontrole vormen deze vrachtwagensluizen. “Het systeem meet de doorrijtijd van de vrachtwagens en bepaalt of het doorgaand verkeer is of niet”, vertelt N-VA-burgemeester Kristof Sels. “Plaatselijk verkeer is toegelaten, doorgaand verkeer moet het aangepaste traject volgen. Via de automatische nummerplaat herkenning kan de politie overgaan tot verbaliseren.”

De voorbije weken werden er zeven camera’s geïnstalleerd om de dorpskernen van het Centrum en Pasbrug-Nieuwendijk te dekken. De camera’s staan op volgende locaties:

Pasbrug-Nieuwendijk:
IJzerenveld
Berlaarbaan
Borgersteinlei

Centrum:
Lemanstraat
Stationsstraat
verlengde van de Wilsonstraat, in Duffel
verlengde van de Duffelsesteenweg, in Duffel

Een achtste camera werd geplaatst in de Hertstraat. Deze staat los van de sluizen en werkt op zichzelf. Hij moet ervoor zorgen dat er geen zwaar vervoer over de Stationsbrug rijdt.

Op 1 mei traden de acht camera’s in werking. “We starten met een sensibiliseringsperiode van een maand. Wie de regels overtreedt, krijgt van de politie een melding. Vanaf 1 juni gaan we effectief over tot verbaliseren”, aldus burgemeester Sels.

Een kaartje van het vrachtroutenetwerk in Sint-Katelijne-Waver is te vinden op www.skw.be/vrachtroutenetwerk.

Voor meer informatie, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester (N-VA)
0494 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be