Voorstel om koningsfoto's op te hangen verworpen

Op 6 november 2013

SINT-KATELIJNE-WAVER - Na de troonsbestijging van koning Filip en koningin Mathilde zijn de portretten van het vorige koningspaar verwijderd uit de raadzaal van het gemeentehuis van Sint-Katelijne-Waver. Een wisselmeerderheid besliste nu dat er geen nieuwe portretten komen.

De gemeenteraad van Katelijne besliste maandagavond geen portretten van het nieuwe koningspaar toe te laten in de raadzaal van het gemeentehuis. Het was een wisselmeerderheid die daarvoor zorgde.

CD&V had de vraag in de groep gegooid. ‘Tijdens de vorige gemeenteraad vroegen we aan de meerderheid of de portretten al waren besteld. Toen kregen we als antwoord dat die er waarschijnlijk niet zouden komen’, zegt oud-burgemeester Eddy Vercammen (CD&V). ‘Aangezien we een maand later nog geen duidelijkheid kregen, wilden we erover stemmen.’

Coalitiepartij N-VA stemde tegen nieuwe vorstelijke portretten, net zoals oppositiepartij Vlaams Belang. Groen en Samen Anders onthielden zich. De negen positieve stemmen van CD&V waren niet voldoende om de portretten alsnog te bestellen.

‘We liggen wakker van andere zaken, niet van de twee portretten’, zegt burgemeester Kristof Sels (N-VA). ‘Bovendien is hierover in het college helemaal geen zware discussie geweest. De functie van de koning is louter protocollair. Hij neemt geen beslissingen. We vinden het dan ook irrelevant om zijn foto op te hangen.’

Eerste schepen Tom Ongena (Samen Anders) is het eens met de burgemeester. ‘Als bestuur moeten we ons met belangrijkere zaken bezighouden. Aangezien we als fractie hierover eigenlijk geen standpunt hebben, onthielden we ons in de stemming.’ Bij Groen klinkt de uitleg hetzelfde. ‘We hebben geen uitgesproken mening, dus we hebben ons onthouden’, zegt voorzitter Kris Hapers.

Belgiëgevoel

Johan Cools, fractieleider van Vlaams Belang, zegt dat een niet-democratisch verkozen persoon niet hoort in het gemeentehuis. ‘We hebben respect voor anderen die wel begaan zijn met het koningshuis, maar wij hebben daar geen boodschap aan’, zegt hij.

Eddy Vercammen betreurt als christendemocraat dat de portretten er niet komen. ‘Er moet toch minstens respect zijn voor het koningshuis. Vergeet niet dat prins Laurent tien jaar geleden het gemeentehuis officieel opende. Ook Filip bezocht onze veilingen. En het Belgiëgevoel is in Katelijne helemaal niet weg. Jaarlijks herdenken we onze oorlogsslachtoffers. Die dag hangen er honderden Belgische vlaggen buiten. Een bewijs dat het koningshuis voor onze inwoners nog altijd belangrijk is.’