Vernieuwd fuifbeleid in BoDuKaP

Op 19 juni 2014

De vier BoDuKaP-gemeenten hebben een gezamenlijk vernieuwd fuifbeleid opgesteld. De gemeenten vinden het belangrijk dat jongeren in hun eigen gemeenten kunnen fuiven, met respect voor de wettelijke bepalingen en met een minimum aan overlast voor de omwonenden. Het vernieuwde fuifbeleid is het resultaat van een intergemeentelijke werkgroep die werd opgericht om het fuifbeleid te bespreken en adviseren.

De werkgroep is samengesteld uit vertegenwoordigers van de jeugdraden, de bevoegde mandatarissen en de jeugdconsulenten van de vier gemeenten, alsook een delegatie van de politie. De werkgroep heeft het vernieuwde fuifbeleid voorbereid, maar zal ook in de toekomst het fuifbeleid evalueren en voorstellen tot verbetering doen. Daarnaast zal de werkgroep dienen als overlegorgaan waar goede praktijken uitgewisseld kunnen worden en waar knelpunten aangekaart kunnen worden. Ten slotte zal de werkgroep vormingen organiseren die nuttig kunnen zijn voor fuiforganisatoren.

De werkgroep benadrukt dat de verenigingen die een fuif organiseren al veel moeite doen om de overlast te beperken. Er is bovendien ook reeds een goede samenwerking met de politie. De werkgroep wil de problemen die er nog zijn nu samen aanpakken door middel van het vernieuwde fuifbeleid.

Het vernieuwde fuifbeleid start bij de aanvraag. Deze wordt voor advies voorgelegd aan verschillende gemeentediensten, zoals jeugd, milieu en mobiliteit. Recent werd bij de politiezone een cel openbare orde opgericht die de coördinatie doet van evenementen, zoals fuiven en sportwedstrijden. Deze cel zal nu telkens een risicoanalyse opstellen van het evenement. “Op basis van deze adviezen en de risicoanalyse kunnen we de impact inschatten en waar nodig bijkomende voorwaarden opleggen of maatregelen nemen,” legt Kristof Sels (N-VA), burgemeester van Sint-Katelijne-Waver en tevens oprichter en voorzitter van de werkgroep, uit.

Het fuifbeleid legt een aantal voorwaarden op om de nodige vergunningen te krijgen. “De meeste verenigingen deden reeds grote inspanningen om overlast te vermijden. Nu worden deze inspanningen gelinkt aan het verkrijgen van de vergunningen. Als een fuif een vergunning krijgt, wil dat dus automatisch zeggen dat ze zich inzetten voor een aangename fuifomgeving,” verklaart An Verlinden, schepen van jeugd van Duffel.

De vier belangrijkste voorwaarden zijn:

- De organisatie zet stewards in. In de meeste gevallen gebeurt dat al, vanaf nu wordt dit verplicht, zowel binnen als buiten de zaal. Deze mensen bemiddelen en sensibiliseren om overlast, zoals nachtlawaai, in te dijken.

- De alcoholverkoop wordt gecontroleerd. Via het polsbandjessysteem, dat zijn nut al bewezen heeft, kan je aan de toog de leeftijd van de fuivende jongeren nagaan. Op die manier wordt te jeugdige fuivers alcohol ontzegd. Indien men sterke drank wil verkopen, moet dit steeds aan een aparte toog gebeuren.

- De opgelegde geluidsnormen moeten te allen tijde gerespecteerd worden. Wie een afwijking vraagt boven 85dB(A) moet steeds een geluidsmeter voorzien.

- Het sluitingsuur wordt strikt nageleefd. Nieuw is dat dit moet voorafgegaan worden door een ‘afkoelingsperiode’ die het einde van de fuif aankondigt.

Jan Fonderie, schepen van jeugd in Bonheiden, verduidelijkt: “Dit zijn de basisvoorwaarden die gelden in de ganse zone. De gemeenten kunnen ieder nog eigen bijkomende voorwaarden opleggen of accenten leggen, op basis van de eigenheid van de gemeente of de fuif, de risicoanalyse of de andere adviezen.”

De gemeenten passen hun fuifwijzer, een draaiboek met tips die ze ter beschikking stellen aan fuiforganisatoren, aan het vernieuwde fuifbeleid aan. Het vernieuwde fuifbeleid zal door de gemeenten ook gecommuniceerd worden via hun andere kanalen, zoals het gemeenteblaadje, de website en Facebook. “De inwerkingtreding is voorzien voor 1 september, de start van het nieuwe jeugdverenigingsjaar. Tegen die tijd is dit gecommuniceerd. Alles is ook al besproken door en met de jeugdraden van de vier gemeenten. We hopen dat de nieuwe afspraken tegen het najaar vlot ingeburgerd zijn, gezien het draagvlak bij jeugd, gemeente en politie” geeft Mieke Fransen, schepen van jeugd van Putte nog mee.

“Op deze manier, met dank aan de ganse werkgroep, zijn de regels duidelijk voor iedereen: goede afspraken maken goede vrienden,” besluit Kristof Sels.

 

Voor verdere informatie contacteer:

Kristof Sels, burgemeester Sint-Katelijne-Waver

GSM 0496 20 30 82 of kristof.sels [at] skw.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is